مقالات سفر و گردشگری

بررسی بازار اجاره اقامتگاه های غیر هتلی در کشور

تحلیلی بر گزارش سالانه جاباما

لیمو HR

روز گذشته جاباما، یکی از بزرگترین کسب‌وکارهای فعال در رزرو آنلاین اقامتگاه‌ در کشور، گزارشی از وضعیت بازار و کاربران خود منتشر کرد. در این گزارش، اطلاعات جالب و قابل توجهی از کاربران و وضعیت بازار ارائه شده است. در این نوشته تحلیلی کوتاه بر گزارش سالانه جاباما ارائه کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

 

اجاره اقامتگاه‌های بوم‌گردی و توسعه پایدار

اجاره اقامتگاه‌های بوم‌گردی یکی از اشکال نسبتا نوظهور در دنیای اقامتگاه‌های گردشگری است که در راس توجه کسب‌وکارهای فعال در اجاره اقامتگاه قرار دارد.

در سال‌های اخیر کسب‌وکارهایی مانند جاباما در گسترش این فرهنگ نقش داشته‌اند و توانسته‌اند فرم جدیدی از اقامت در سفر را به کاربران علاقه‌مند به گردشگری معرفی کنند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی فرصت‌های شغلی زیادی را در اختیار ساکنین بومی شهرها و روستاهای توریست‌پذیر قرار می‌دهد و می‌تواند نقشی اساسی در توسعه پایدار بازی کند. ارائه این اقامتگاه‌ها با ایجاد اشتغال، انگیزه جوانان محلی برای ماندن در روستا را افزایش می‌دهد و به عاملی برای کاهش درصد مهاجرت به شهرها تبدیل خوهد شد.

از طرفی این اقامتگاه‌های بومی و غیر هتلی با ارائه قیمت‌های مناسب، تجربه خاص زیست در کنار افراد محلی و همچنین ارائه فضایی متفاوت از فضای خشک و بدون روح هتل‌ها، توانسته‌اند جای خود را در دل همه علاقه‌مندان به سفر و گردشگری باز کنند و هر مخاطب بازار گردشگری دوست دارد حداقل برای یک‌بار چنین تجربه‌ای داشته باشد.

اقامتگاه‌های بومی و غیر هتلی

بر اساس اطلاعات ارائه شده در گزارش جاباما، امروزه در کشور ما ۵۰ هزار میزبان فعال و ۱۰۰ هزار اقامتگاه وجود دارند و به‌ترتیب استان‌های خراسان رضوی با ۱۱۹۰۱۹، مازندران با ۶۹۴۵۹، اصفهان با ۴۰۱۰۴، گیلان با ۳۸۳۶۷ ، فارس با رقم ۲۲۲۰۰ و هرمزگان با رقم ۲۱۷۱۹ تخت، بیشتر پراکندگی ظرفیت اقامتگاه را به خود اختصاص داده‌اند.

از طرفی بیشترین اقامت در کشور که از آن با لفظ «نفر شب» یاد می‌شود به ترتیب به استان‌های خراسان رضوی با ۳.۵ میلیون، مازندران با ۲.۴ میلیون، گیلان با ۱.۸ میلیون، فارس با ۱.۶ میلیون، اصفهان با ۱.۴ میلیون و خوزستان با ۱.۲ میلیون نفر شب اختصاص دارد. آذربایجان شرقی، تهران، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان هم در رده بعدی قرار می‌گیرند.

 

وضعیت بازار اقامتگاه در ایران

اشاره به وضعیت بازار اجاره آنلاین اقامتگاه‌ها، یکی از داده‌های قابل توجه در این گزارش است. با وجود رشد نسبی اقبال کاربران به رزرو آنلاین اقامتگاه‌های گردشگری، تنها ۷ درصد از کل گردش مالی این بازار به تراکنش‌ها و رزروهای آنلاین اختصاص دارد.

این یعنی در میان رزروهای آنلاین در بازار ۱۸ هزار میلیاردی اقامتگاه‌ها، تنها ۱۲۶۰ میلیارد آن به کسب‌وکارهایی که خدمات آنلاین ارائه می‌دهند، اختصاص دارد و هنوز راه زیادی تا تسلط کامل پلتفرم‌های رزرو آنلاین بر این بازار باقی مانده است.

این رقم نشان‌دهنده فرصت‌های بی‌شمار در این بخش از بازار سفر و گردشگری است و ورود به این عرصه، در صورت نوآوری و جلب نظر کاربران می‌تواند سودآوری زیادی را به همراه داشته باشد.

کافیست بتوانید فرصت‌های بی‌شمار سفر و گردشگری و تجربه لذت‌های ناشناخته را با نرخی مناسب و منطقی به کاربران و علاقه‌مندان این بازار معرفی کنید تا فرصت‌های بی‌شمار معلق در این اکوسیستم را به‌دست بیاورید.

به عنوان مثال جاباما، با ۲.۳ میلیون کاربر، یکی از بزرگترین پلتفرم‌های اجاره آنلاین اقامتگاه غیر هتلی محسوب می‌شود. این کسب و کار با ارائه بیش از ۱۸۰۰۰ اقامتگاه در ۳۶۱ شهر کشور، دسترسی ۲.۳ میلیون کاربر را به بیش از ۸۶۰۰ میزبان در کشور فراهم کرده است.

کاربران جاباما

این پلتفرم با پوشش ۳۱ استان و ۳۶۱ شهر، رشد بیش از ۱۵۰درصدی پوشش جغرافیایی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

این آمار نشان می‌دهد که درصد رشد سفر و گردشگری در کشور، با نرخ مناسبی مواجه است و بازار این کسب‌وکار، می‌تواند پذیرای فرصت‌های جدید باشد.

 

آمار دوست‌داران سفر و گردشگری در کشور

بر اساس گزارش منتشر شده از جاباما، جمعیت بیش از نیمی از کاربران این پلتفرم را تهرانی‌ها تشکیل می‌دهند. بیش از ۵۰ درصد کاربران پلتفرم‌های سفر و گردشگری (و در این مورد به‌خصوص، جاباما) ساکنین تهران هستند و ساکنین پایتخت کشور سهم بالایی از اجاره اقامتگاه‌های غیرهتلی را به خود اختصاص داده‌اند.

جدا از آن، از میان جمعیت ۲.۳ میلیونی کاربران این اپلیکیشن، ۶۵ درصد آن را افراد بین ۱۸ تا ۳۴ سال تشکیل می‌دهند. ۲۵ درصد کاربران هم بازه سنی میان ۳۵ تا ۴۵ سال دارند و ۱۰ درصد هم به کاربران بالای ۵۵ سال اختصاص دارد.

سن کاربران جاباما

به همین ترتیب، ۶۹ درصد سفارش‌های ثبت شده توسط بازه سنی ۱۸ تا ۳۴ سال انجام شده است و ۲۳ درصد دیگر را کاربران بین ۳۵ تا ۴۵ سال ثبت می‌کنند. جالب است بدانید که ۸ درصد رزرو هم به کاربران بالای ۵۵ سال اختصاص دارد.

این یعنی نگاه کسب و کارهای فعال در حوزه سفر و گردشگری، باید بیش از هر چیزی به قشر جوان و علی‌الخصوص مخاطبین میان ۲۵ تا ۳۵ سال معطوف باشد. کاربران شهرهای بزرگ شانس بیشتری برای رزرو اقامتگاه دارند و از آن‌جایی که بیشترین آمار تراکنش و رزروها در انتهای سال انجام می‌گیرد، می‌توان برای اجرای کمپین‌های جذب کاربر روی ماه‌های انتهایی سال، یعنی بهمن و اسفند متمرکز شد.

 

وضعیت صنعت اجاره اقامتگاه غیر هتلی در سال‌های اخیر

اقامتگاه غیرهتلی

اگرچه سهم کوچکی از بازار اقامتگاه در اختیار کسب‌وکارهای دیجیتال و پلتفرم‌های آنلاین قرار دارد اما، این رقم با شیب نسبتا خوبی در حال رشد است. بر اساس گزارش جاباما، میزان سفارش ثبت شده در این پلتفرم در سال اخیر ۳.۲ برابر رشد را تجربه کرده است و میزان رشد فروش کلی سالانه این کسب و کار در حدود ۴.۶۵ برابر نسبت به سال قبل برآورد می‌شود.

البته به گفته مدیر عامل جاباما، وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور در سال‌های اخیر، تاثیر قابل توجهی در رونق نسبتا پایین صنعت گردشگری داخلی و کاهش نرخ اشتغال اقامتگاه‌های بومی داشته است.

به طور کلی بیش از ۸۶۰۰ میزبان فعال در جاباما حضور دارند که بیشترین پراکندگی آن‌ها به کاربران استان‌های مازندران، گیلان، البرز، تهران، اصفهان و هرمزگان اختصاص دارد.

از آنجایی که میزان رزرو اقامتگاه در جاباما رشد ۲.۳ برابری را تجربه کرد، متوسط درآمد میزبانان فعال در این پتلفرم هم به بیش از ۲۲۰درصد رسیده است و این نشان‌دهنده رشد نسبی بازار گردشگری، علی‌رغم رونق پایین سفر در کشور ما است.

رشد درآمد میزبانان در جاباما

سخن پایانی

گزارش سالانه منتشر شده توسط جاباما، آمار و ارقام جالبی از بازار سفر و گردشگری ارائه کرده است. این آمار و ارقام نشان می‌دهند که هزینه بالای هتل‌ها، مخاطبین این بازار را به سمت اقامتگاه‌های جایگزین سوق داده است.

تجربه اقامتگاه‌های غیر هتلی و بوم‌گردی، درهای جدیدی را به سوی گردشگران باز کرده است و همچنین فرصت‌های کم‌نظیری را در اختیار ساکنین شهرهای توریست‌پذیر قرار می‌دهد.

این شکل جدید از اقامت به بازار سفر و گردشگری تکانی داده است و موجب رشد نسبی آن می‌شود. به همین دلیل، ورود به این بازار می‌تواند برای همه علاقه‌مندان کار در این حوزه، علاوه بر ارائه ارزش‌های جدید به کاربران، سودآور باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *