مقالات کارآفرینی

استارتاپ استودیو چیست و چه خدمتی را ارائه می‌کند؟

لیمو HR

استارتاپ استودیو از آن دست مفاهیمی است که در اکوسیستم استارتاپی زیاد خواهید شنید. اگر به خوبی با این مفهوم آشنا نیستید و نمی‌دانید که این استودیوها دقیقا چه کاری را انجام می‌دهند، این مقاله مخصوص شماست. ما در اکوموتیو تلاش کرده‌ایم تا جواب سوالات متداول در زمینه استارتاپ استودیوها را با شما به اشتراک بگذاریم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

استارتاپ استودیو چیست؟

استارتاپ استودیوها یکی از جدیدترین اجزای اکوسیستم استارتاپی به حساب می‌آیند. آن‌ها کسب‌وکارها یا ساختارهایی هستند که با هدف تاسیس و ایجاد استارتاپ‌ها ایجاد می‌شوند و در ادامه با تاسیس هیئت موسس و نظارت بر روند کار آن‌ها از اصلی‌ترین صاحبان سهام استارتاپ خواهند بود.

در واقع اگر بخواهیم برای هر چیزی سازنده‌ای در نظر بگیریم، استارتاپ استودیو سازنده استارتاپ‌ها محسوب می‌شود. به همین سادگی!

البته نه به همین سادگی که گفتیم. اصولا سه عنصر اساسی وجود دارد که می‌توانید با آن‌ها هر استارتاپ استودیو را تعریف کنید.

استارتاپ استودیو چیست؟

عناصر زیر معرف استارتاپ استودیو هستند:

ایده‌پردازی درونی

تفاوت اصلی استارتاپ استودیو با سرمایه‌گذاران فرشته یا شتابدهنده‌ها این است که ایده‌های شکل‌گیری استارتاپ به شکل درونی و در ساختار آن‌ها تولید می‌شوند.

در واقع هر استارتاپ استودیو به صورت صفر تا صد، از ایده تا اجرا بنیانگذاران واقعی آن هستند.

 

تکرار

هر استارتاپ استودیو باید به صورت مکرر استارتاپ بسازد و به معنای واقعی کارخانه تولید آن باشد. این یعنی اگر کسب‌وکاری یک استارتاپ راه‌اندازی کرد، هرگز نخواهد توانست خود را در مدیوم استارتاپ استودیو جاگذاری کند.

 

زیرساخت

این کسب‌وکارها زیرساخت‌هایی دارند که با ترکیب و تجمیع نیروها، شبکه‌‌ای قدرتمند ایجاد می‌کند تا در نهایت به تولید استارتاپ منجر شود. افراد با استعداد، فرایندهای جدی، شبکه کاری قوی و ابزارهای قوی، تنها بخشی از این زیرساخت هستند و صرف مجموعه‌ای از چند شرکت نمی‌تواند چیزی تحت عنوان استارتاپ استودیو تولید کند.

 

استارتاپ استودیو چه خدمتی را ارائه می‌کند؟

در واقع هدف اصلی استارتاپ استودیوها این است که به مدیران جوانی که در پی به دست گیری سکان کسب‌وکاری پویا هستند کمک کنند. این استودیوها تمام مراحل اولیه ساخت و پردازش یک استارتاپ را از تجزیه و تحلیل اطلاعات، ساختار، معماری و سرمایه‌گذاری طی می‌کنند.

آن‌ها مطمئن می‌شوند که مخاطب ایده اولیه را دوست دارد و نقش مهمی را در آماده‌سازی پشت صحنه اجرای ایده بازی می‌کنند. از خدمات استارتاپ استودیو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناسایی موضوع، مطالعه بازار و بررسی رقابت‌پذیری ایده
  • جمع‌آوری بهترین ایده‌ها برای تدوین استراتژی و بهبود عملکرد محصول
  • مطالعه پروژه و بررسی رفتار کاربران نسبت به محصول یا ایده نهایی
  • رفع مشکلات احتمالی در مورد محصول نهایی و اجرای آن
  • طراحی عناصر و تدوین عملکرد نهایی

استارتاپ استودیو

استارتاپ استودیو چگونه کار می‌کند؟

عوامل زیر موجب می‌شوند که استارتاپ استودیوها موفق عمل کنند و نسبت به شتابنده‌ها بهتر باشند:

 

تجربه

استارتاپ استودیو از افراد حرفه‌ای با پشتوانه‌ای از سال‌ها تجربه کارآفرینی تشکیل می‌شود. آن‌ها می‌توانند از اشتباهات معمولی یک بنیانگذار اجتناب کنند و با توجه به تجربیات خود، قادر خواهند بود که بهترین شیوه‌ها را برای پیشبرد اهداف به خدمت بگیرند.

این افراد در مراحل اولیه ایجاد استارتاپ به عنوان هیئت موسس عمل کرده و استارتاپ جدید را از همان ابتدا به مسیر درست هدایت می‌کنند.

 

روش‌شناسی

استارتاپ استودیوها برای پیشبرد امور به جای روش‌های سنتی از روش‌های چابک و لین استفاده می‌کنند. این روش‌ها امکان به دست گیری ابتکار عمل را به مدیران می‌دهد و مزایای زیادی را برای آن‌ها فراهم خواهد کرد.

در مقابل به کارگیری روش‌های دیگر توسط موسسان مستقل، تا حد زیادی به مهارت، صلاحیت و تجربه آن‌ها بستگی خواهد داشت و گاه می‌تواند بسیار پرریسک باشد.

استارتاپ استودیو

عدم تعصب

بنیانگذاران سنتی معمولا عاشق ایده خود هستند و می‌خواهند به هر قیمتی آن را دنبال کنند، در صورتی‌که استارتاپ استودیوها تنها در صورتی روی ایده خود ریسک می‌کنند که مطمئن شوند موفق خواهند شد و مدرکی برای اثبات آن در دست داشته باشند.

اگر ایده‌ای تجاری اعتبار لازم را برای اجرا نداشته باشد، استارتاپ استودیو آن را بازآفرینی می‌کند یا این که کلا آن را کنار خواهد گذاشت و منابع خود را برای کار روی ایده دیگری تخصیص خواهد داد.

 

فرایندهای تصمیم‌گیری

قدرت هر استارتاپ استودیو به تیم حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران حامی وابسته است. هر چقدر افراد باتجربه و مستعد بیشتری در این استودیوها دور هم جمع شده باشند، کار حرفه‌ای‌تر و موفق‌تر پیش خواهد رفت.

به این ترتیب اشتباهات معمولی رایج در استارتاپ‌های سنتی کاهش خواهد یافت و درصد موفقیت رو به افزایش می‌گذارد.

 

منابع

استارتاپ استودیوها می‌توانند فورا سرمایه مالی و انسانی موردنیاز برای راه‌اندازی کسب و کار جدید را فراهم و زمینه توسعه آن را تقویت کنند؛ مسئله‌ای که در استارتاپ‌های سنتی با سرعت کمتر و سختی بیشتری پیش خواهد رفت.

استارتاپ استودیو

 

چه فناوری‌هایی در استارتاپ استودیو به کار گرفته می‌شود؟

بسته به نوع ایده و استارتاپی که قرار است راه‌اندازی شود، از تکنولوژی‌های پیشرفته زیادی در استارتاپ استودیو استفاده می‌شود.

گاه ممکن است استارتاپ استودیو به تیم نرم‌افزاری بسیار قدرتمند و سطح بالا نیاز داشته باشد که بتوانند به عنوان توسعه‌دهندگان پلتفرم‌های مدنظر مانند اندروید، آی او اس و حتی گجت‌های هوشمند یا وب عمل کنند.

همچنین در اختیار داشتن نرم‌افزارها و ابزارهای مدیریت پروژه یا مدیریت ارتباط با مصرف‌کنندگان (CRM) از دیگر تکنولوژی‌هایی است که در استارتاپ استودیو به کار گرفته می‌شود.

در واقع تکنولوژی به عنوان بازوی عملیاتی هر استارتاپ استودیو و جزو منابع آن محسوب می‌شود. ایده‌هایی که قرار است به عمل تبدیل شوند باید به هر میزان که به تکنولوژی نیاز داشته باشند، توسط استارتاپ استودیو تامین و پشتیبانی شوند.

استارتاپ استودیو

تاریخچه استارتاپ استودیو

برخلاف تصور همگان، استارتاپ استودیو پدیده جدیدی نیست و می‌توان ریشه‌های آن را از ۱۹۹۶ پیدا کرد. می‌توان Ideal lab را اولین استارتاپ استودیوی جهان دانست.

البته این جریان تا ۲۰۱۳ کمی کند پیش رفت، تا جایی که می‌توان گفت بیش از نیمی از استارتاپ استودیوهای جهان و مدل‌های توسعه آن‌ها از این سال به بعد شکل گرفته‌اند که نیمی از آن‌ها در اروپا تاسیس و مدیریت می‌شوند.

به طور کلی مفهوم استارتاپ استودیو به عنوان محلی برای پرورش و تولید کسب و کار در دهه ۹۰ شکل گرفت و ظهور کرد. در آن زمان بود که ایده‌های نابی که شکل می‌گرفتند برای پرورش و توسعه به منابع کافی دسترسی نداشتند و مدیران به این فکر افتادند که از منابع خود برای کمک به پرورش این ایده‌ها بهره بگیرند.

این جریان بعد از سال ۲۰۱۰ و با ظهور و پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطاتی مانند فضای ذخیره‌سازی ابری، دستگاه‌های تلفن هوشمند همراه و… سرعت بیشتری به خود گرفت و ابداع روش‌های توسعه و مدل‌سازی به قوت گرفتن این جریان کمک کرد.

مدل‌های چابک و ناب در توسعه کسب و کار تاثیر فوق‌العاده‌ای گذاشته‌اند و به همین دلیل استارتاپ‌ استودیوها می‌توانند با قدرت بیشتر و سرعت بالاتری به مدل‌سازی و توسعه کسب‌وکارها بپردازند.

متخصصین معتقدند که با توسعه تکنولوژی‌هایی مانند اینترنت اشیا می‌توان پیش‌بینی کرد که سرعت افزایش استارتاپ استودیوها تا پایان سال ۲۰۲۳ سه برابر شود.

استارتاپ استودیو

تاریخچه استارتاپ استودیو در ایران

کمتر از یک دهه از شروع فعالیت رسمی و جدی استارتاپ استودیوهای ایرانی می‌گذرد. حالا و پس از گذشت حدود یک دهه از عمر این استودیوها، بسیاری از آن‌ها به صورت تخصصی در یک زمینه خاص فعال هستند و توانسته‌اند با همه محدودیت‌ها و مشکلات، خدمات مناسبی را به کسب‌وکارها عرضه کنند.

برای مشاهده لیست استارتاپ استودیوهای ایرانی در اکوموتیو کافیست روی باکس زیر کلیک کنید.

 

آینده استارتاپ استودیو

آینده استارتاپ استودیو روشن به نظر می‌رسد. شبکه‌سازی کارآفرینان و آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ نشان می‌دهد که قرار است شاهد همکاری‌های گسترده و نتایجی امیدوارکننده باشیم.

این همکاری‌ها به جای ایجاد فضایی رقابتی، جوی مبتنی بر همکاری و جامعه‌ای پرجنب و جوش ایجاد کرده‌اند که نشان می‌دهد در آینده نزدیک شاهد بلوغ استارتاپ استودیوها و رسیدن آن‌ها به اوج باشیم.

انتظار می‌رود که در سال‌های آینده، استارتاپ استودیوها از اصلی‌ترین و مرتبط‌ترین تولیدکنندگان استارتاپ‌ها در جهان باشند و تولیداتی خلاقانه و مبتنی بر تکنولوژی را به جهان ارائه دهند.

 

و در آخر

اگر بخواهیم استارتاپ‌ها را دریچه‌ای برای ورود به آینده دنیای کسب‌وکار بدانیم، قطعا استارتاپ استودیو کلید این دریچه خواهد بود. توسعه و تکامل روزافزون این مراکز تولید و پرورش کسب‌وکار چه در داخل و چه در خارج ایران نشان می‌دهد که این مراکز از پتانسیل بالایی برای رشد و پرورش ایده‌ها و توسعه اقتصاد برخوردار هستند و روند راه‌اندازی کسب‌وکار را آسان‌تر از گذشته خواهند کرد.

به نظر می‌رسد که با توسعه و پیشرفت تکنولوژی و همچنین رشد و تکامل اکوسیستم استارتاپی، می‌توان به آینده کسب‌وکار در ایران و جهان امیدوار بود. تجمیع نیروهای خلاق و باانگیزه و همراهی سرمایه‌گذاران کمک خواهد کرد تا کمبودهای این زنجیره حیاتی پر شود و روند توسعه اقتصادی با سرعت بیشتری به تکامل برسد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *