مصاحبه های سلامت

گفتگو با تیم بلوهلث؛ شتاب‌دهنده‌ای در حوزه سلامت

لیمو HR

با توجه به اهمیت موضوع سلامت و گسترش شرکت‌های نوآور این حوزه در سال‌های اخیر، آشنایی با تجربه فعالان این حوزه می‌تواند درس‌های خوبی را به علاقه‌مندان این حوزه انتقال دهد.

شتاب‌دهنده بلوهلث مجموعه‌ای است که خدماتی در این راستا ارائه می‌دهد. گفتگوی ما با بنیان‌گذار این مجموعه را دنبال کنید:

 

خودتان را معرفی نموده و از تجربیات که قبل از شروع کسب‌وکارتان داشته‌اید برای ما بفرمایید.

به نام خدا، مهران ثناگر هستم بنیان‌گذار و عضو هیئت‌مدیره شتاب‌دهنده سلامت بلوهلث، رئیس هیئت‌مدیره ویرآکو هلدینگ و دبیر کمیسیون سلامت استان خراسان رضوی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون استارتاپی نظام صنفی رایانه‌ای کشور و پژوهشگر برتر سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰.

من فارغ‌التحصیل کارشناسی و دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی از دانشگاه آزاد مشهد هستم. از سال اول دانشجویی به دنبال راه‌اندازی استارتاپ‌های مرتبط با صنعت سلامت بودم و موفق به اجرایی‌کردن ۳ استارتاپ در زمینه گردشگری سلامت، نوبت‌دهی و پزشکی از راه دور شدم. همچنین به‌واسطه این فعالیت‌ها از سال ۱۳۹۷ دبیر انجمن علمی مهندسی پزشکی هستم و در حوزه سلامت و تجهیزات سلامت فعالیت دارم.

مهران ثناگر

معرفی مختصری از کسب‌وکارتان برای ما بفرمایید .

از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ متوجه شکافی در حوزه سلامت شدم که نبود شتاب‌دهنده تخصصی در این حوزه بود و از اردیبهشت ۱۴۰۱ موفق به تأسیس یک شتاب‌دهنده تخصصی سلامت با نام بلوهلث با همکاری اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها شدیم.

افتتاح رسمی این مجموعه در ۲۵ آذرماه ۱۴۰۱ رقم خورد که با ۷ هسته فعال اقدام به ارائه خدمات در حوزه تجهیزات پزشکی و سلامت شدیم.

 

چطور به ایده کسب‌وکارتان رسیدید؟! فرآیند نیازسنجی را برای ما توضیح دهید.

باتوجه به جایگاه بنده به‌عنوان دبیر انجمن علمی و ارتباط با دبیران انجمن‌های علمی کشور، شاهد مراجعه دانشجویان خلاق که ایده‌های فناورانه خوبی در این حوزه داشتند بودم و این خلأ یعنی نبودن یک شتاب‌دهنده واقعی و تخصصی در این حوزه برای راهنمایی و مدیریت این افراد، ایده تأسیس شتاب‌دهنده تخصصی سلامت را شکل داد.

 

مشتریان شما چه کسانی هستند؟ مردم یا کسب‌وکارها؟

اغلب مشتریان ما دانشجویان و جوانانی هستند که ایده‌های فناورانه‌ای در حوزه سلامت دارند و منتظر جرقه‌ای برای حل مشکلات این حوزه هستند.

 

آیا در بازار رقیبی دارید؟ در صورت وجود، مزیت رقابتی شما نسبت به رقیبانتان چیست؟

طبق بررسی‌های ما شتاب‌دهنده‌های سلامت بیشتر وابسته به مراکز دولتی و یا مستقر در دانشگاه‌ها هستند و در حوزه دارویی فعالیت می‌کنند، اما شتاب‌دهنده ما اولین شتاب‌دهنده در سطح کشور است که دارای مجوز رسمی از وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی است و همچنین دارای تأییدیه از دانشگاه‌های مشهد است. از دیگر مزیت‌های ما وجود اساتید و منتورهای تخصصی در حوزه‌های مختلف سلامت است.

 

نمونه خارجی موفقی برای کسب‌وکار شما وجود دارد؟ آیا احتمال ورود به بازار شما را دارند؟

بله در دنیا علی‌الخصوص کشورهای توسعه‌یافته که سلامت از اصلی‌ترین اولویت‌ها و دغدغه‌های حاکمیتی است، شتاب‌دهنده‌های سلامت نقشی کلیدی و تخصصی دارند و ردیف بودجه‌های جداگانه‌ای در کشورها برای شتاب‌دهنده‌های تخصصی سلامت پیش‌بینی‌شده است، اما با توجه به شرایط فعلی فضای شتاب‌دهی داخلی و خارجی از یکدیگر جداست و موازی‌کاری با یکدیگر ندارند.

 

افراد تیم چند نفر بوده و چه تخصص‌هایی دارند؟ راجع به روند شکل‌گیری تیم نیز توضیح دهید.

افراد هیئت مؤسس شتاب‌دهنده، ۵ نفر هستند که از اساتید و اعضای هیئت‌علمی گروه‌های مهندسی پزشکی، کامپیوتر و هوش مصنوعی تشکیل شده‌اند.

روند شکل‌گیری تیم نیز بر اساس نیاز و آینده‌نگری این حوزه و نیاز حضور افراد متخصص و صاحب‌نظر در شتاب‌دهنده بود.

تیم شتاب‌دهنده بلوهلث

آیا فرآیند جذب سرمایه و شتاب‌دهی داشته‌اید؟ آیا قصد جذب سرمایه دارید؟

بله با توجه به سیاست کلی شتاب‌دهنده در پایان هر فصل فراخوان‌های جذب ایده در حوزه‌ها و محورهای تخصصی داشتیم که منجر به سرمایه‌گذاری و شتاب‌دهی شده است و اکنون ۸ ایده را در دست اجرا داریم.

 

چطور وارد بازار شدید؟ چه روش‌های بازاریابی را مد نظر قرار دارید؟

با توجه به موضوع هر استارتاپ جذب شده، فرآیند شتاب‌دهی آن توسط منتورهای تخصصی چیده شده و بر اساس آن به‌پیش خواهد رفت. بعضی از ایده‌ها با معرفی به مراکز مورد نیاز درمانی و دانشگاه‌های علوم پزشکی و بعضی دیگر به مراکز تخصصی جهت ورود به بازار معرفی می‌شوند.

 

آیا به توسعه کسب‌وکارتان به بازار بین‌المللی هم اندیشیده‌اید؟

بله یکی از طرح‌های ما نیاز کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بود که با آن‌ها وارد مذاکره شدیم و با استقبال خوبی مواجه شدیم. اکنون نیز در حال طی‌کردن فرآیندهای حقوقی جهت عقد قرارداد بین‌المللی هستیم.

 

در توسعه کسب‌وکارتان با چه چالش‌هایی روبه‌رو شدید؟ چطور آن‌ها را مدیریت کردید؟

با توجه به تورم و شرایط اقتصادی حال حاضر، اکثر ایده‌ها و استارتاپ‌ها در مرحله جذب سرمایه مشکلاتی را داشتند که با توجه به ارتباط و تفاهم‌نامه با بیش از ۵ صندوق سرمایه‌گذاری، سعی در حل مشکلات آن‌ها داشته‌ایم.

 

آیا در شرایطی قرار گرفتید که به فکر جمع‌کردن کسب‌وکارتان بیفتید؟

قطعاً وجود مشکلات و سنگ‌اندازی‌ها در زمینه‌های حقوقی و اعطای مجوزها، نبود ثبات اقتصادی و آزادی عمل، جذابیت کشورهای دیگر در زمینه نوآوری و استارتاپی ما را به این فکر انداخت اما با تمام وجود سعی کردیم مشکلات را حل کرده و در جهت رشد و شکوفایی واقعی کشور خودمان تلاش کنیم.

شتاب‌دهنده بلوهلث

آیا بازخورد مهمی از کاربرانتان دریافت کردید که سبب اصلاح محصولتان شود؟

یکی از فرآیندهایی که سیاست کلی شتاب‌دهنده است، مشتری‌مداری و استفاده واقعی از CRM است. ما در بازه‌های زمانی تعیین شده اقدام به نظرسنجی محصولات معرفی شده شتاب‌دهنده به بازار از کاربران و دریافت بازخورد آنان کرده‌ایم.

 

زمینه‌هایی که در آینده مدنظرتان است که در آن‌ها ورود پیدا کنید را بفرمایید. آیا خدمات دیگری برای ارائه در این بستر ایجاد شده پیش‌بینی کرده‌اید؟

من معتقد هستم همیشه باید سعی کنیم در لبه علم و فناوری حرکت کنیم و از نوآوری‌های روز دنیا غافل نشویم. هرچند در خیلی از زمینه‌ها خیلی عقب‌تر هستیم، اما باید سعی کنیم همگام باشیم.

در این خصوص با توجه به جذابیت‌های هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ در حوزه‌های مختلف در تلاش هستیم در حوزه سلامت هم از این ابزارها استفاده کنیم تا بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.

 

اگر دوباره قرار بود این مسیر رشد را برای رسیدن به این جایگاه طی کنید، چه‌کارهایی را انجام نمی‌دادید و چه کارهایی را زودتر انجام می‌دادید؟

اگر امکان بازگشت به عقب بود سعی می‌کردم از تجربیات افراد موفق بهتر استفاده کنم و از تکنولوژی روز غافل نباشم و برای رشد کسب‌وکار، اول رشد و توسعه فردی را اولویت قرار بدهم.

 

سخن آخر؟ توصیه شما به استارتاپ‌هایی که اول راه شما هستند چیست؟

فضای استارتاپی کشور شرایط دشواری را برای جوانان به وجود می‌آورد زیرا در این حوزه ضعف قانون وجود دارد. اما با این وجود استارتاپ‌هایی که توانسته‌اند این فشارها را تحمل کنند، اکنون در بهترین حالت و جزو برترین صنعت‌های کشور هستند.

من به عنوان عضو کوچکی از جامعه استارتاپی کشور توصیه می‌کنم هیچ‌وقت ناامید نشوند، از شکست نترسند و مطالعه تخصصی را فراموش نکنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۷ Average: ۴.۴]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *