اخبار استارتاپیاخبار سرمایه گذاری خطرپذیراخبار هوش مصنوعی

شرکت رصد رسانه ای ملت واتر، سرمایه ی ۶۵ میلیون دلاری جذب می کند

سرمایه گذاری 65 میلیون دلاری Verdane در ملت واتر

لیمو HR

ملت واتر یکی از شرکت هایی است که با هدف رصد رسانه ها با استفاده از هوش مصنوعی تاسیس شده است. این شرکت هم اکنون خدمات تجزیه و تحلیل کلان داده ها و هوش تجاری را نیز ارائه می دهد. حال در مسیر گسترش این شرکت، خبر سرمایه گذاری ۶۵ میلیون دلاری Verdane نیز منتشر شد.

Verdane شرکت سرمایه گذاری نروژی است و در شرکت های پرتعدادی سرمایه گذاری کرده است. در این راند سرمایه گذاری نیز ۱۱ درصد از سهام ملت واتر را دریافت کرده است.

تا اوایل سال جاری میلادی، سهام ملت واتر در بازار بورس نروژ معامله می شد. با این حال تحت مدیریت یورن لیسگن، با معامله ای با دو شرکت سرمایه گذاری Altor و Marlin از بورس خارج شد.

بخش اعظم سهام این شرکت تحت مالکیت Fountain Venture است که خود تحت مالکیت آقای لیسگن است. Verdane برای دریافت سهام ملت واتر مستقیما مالکیت بخشی از Fountain Venture را دریافت کرده است.

هدف اصلی Verdane از ارائه این سرمایه به Fountain Venture، گسترش همکاری ها و سرمایه گذاری بر استارتاپ های دیگر در حوزه ی هوش مصنوعی است.

سرمایه گذاری در ملت واتر آینه ی بازار سرمایه گذاری در اروپا

این معامله نکات مهمی را در بازار فناوری و سرمایه گذاری خطرپذیر اروپا نمایش می دهد.

نخستین نکته فشار شدیدی است که به ارزش بازار شرکت ها وارد می شود. سرمایه ی ارائه شده به ملت واتر نشان دهنده ی ارزش بازار حدود ۵۹۰ میلیون دلاری این شرکت است. در حالی که ملت واتر تا کنون بیش از ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. این عدد بسیار کمتر از ارزش بازار این شرکت در زمان ورود به بورس نروژ است که در آن زمان بیش از ۱ میلیارد دلار بوده.

دومین نکته ماهیت سرمایه گذاری در شرایط فعلی اروپا و تلاش سرمایه گذاران برای کاهش ریسک خود است. بازارهای سرمایه گذاری اروپا هم اکنون با کمبود پول مواجه هستند. شرکت سرمایه گذاری Atomico در گزارش سالانه خود از نصف شدن سرمایه گذاری در اتحادیه اروپا در این حوزه به حدود ۴۰ میلیارد دلار خبر داد. در این مدت سرمایه گذاران خصوصی بیش از سرمایه گذاران خطرپذیر به بازار ورود کرده اند.

نمودار میزان سرمایه گذاری در اتحادیه اروپا از 2014 تا 2023
نمودار میزان سرمایه گذاری در اتحادیه اروپا از ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳

به این ترتیب Verdane با سرمایه گذاری در شرکت Fountain Venture نه تنها مالک ملت واتر شده بلکه مالک استارتاپ های دیگیری مثل Jobylon نیز شده است. به این ترتیب ریسک سرمایه گذاری بر تنها یک کسب و کار از این میزان سرمایه برداشته می شود.
از نظر فناورانه نیز شرکت هایی مثل ملت واتر چهار راه کسب و کارها هستند. فعالیت های مشابه با این شرکت پیش از این از سوی لشکرهایی از انسان ها انجام می شد که تک تک روزنامه ها را مطالعه می کردند و هر خبری مرتبط با یک شرکت را از روزنامه ها و اخبار جدا می کردند و به مشتریانشان عرضه می کردند.

با ورود شبکه های اجتماعی و افول رسانه های سنتی این فعالیت به صورت دیجیتال انجام شد و به سادگی از سوی رایانه قابل مدیریت شد. فعالیت هایی مثل بررسی تحلیل لحن و کلمات هم اکنون از سوی سیستم های هوش مصنوعی در حال انجام است. با این حال منابع داده مثل توییتر، دسترسی به داده های خود را اندک اندک محدود می کنند. از سوی دیگر رقبای بزرگی مثل OpenAI با ایجاد سیستم هایی مثل چت جی پی تی، بازار جستجو و تولید محتوا را با انقلابی جدید مواجه کرده اند.

با این حال مالکان ملت واتر خطری از جانب ChatGPT احساس نمی کنند. از دید ایشان این سیستم های هوش مصنوعی معادل Netscape (از اولین شرکت های اینترنتی) هستند و آغازگر عصر جدیدی در اینترنت هستند. با این حال خود این شرکت ها بخشی از آینده نخواهند بود. از دید آقای لیسگن فناوری های ملت واتر در لبه ی فناوری های مورد استفاده در این حوزه هستند. ملت واتر هم اکنون به مشتریان بسیاری خدمات می دهد و روزانه بیش از ۱ میلبارد سند را برای مشتریان در صنایع رسانه ای، بازاریابی و روابط عمومی تحلیل می کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *