اخبار سفر و گردشگریاخبار صنایع خلاق و فرهنگیاخبار هوش مصنوعی

حفظ آثار تاریخی از گرافیتی با هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از تخریب آثار تاریخی در انگلستان

لیمو HR

حفظ آثار تاریخی با استفاده از هوش مصنوعی، راهکاری است که پس از گسترش تخریب این آثار با استفاده از انواع گرافیتی ها پیش گرفته شده است.

پروژه ی «انگلستانِ تاریخی» پروژه ای نوآورانه است که با استفاده از هوش مصنوعی نقاشی ها را شناسایی می کند. سپس با استفاده از تگ های گرافیتی ها، شناسایی مشخصات گرافیتی ها در مناطق مختلف و تحلیل این گرافیتی ها، محل تهیه اسپری نقاشان مشخص می شود.

حفظ آثار تاریخی بیش از همیشه اهمیت یافته است. در سال اخیر، گزارشی از شرکت بیمه Ecclesiastical Insurance که به صورت تخصصی فعالیت می کند منتشر شد. این گزارش آماری از تخریب آثار تاریخی با استفاده از گرافیتی در خود دارد. با توجه به این آمار، در سال اخیر حدود یک سوم آثار تاریخی با گرافیتی تخریب شده اند. این رقم رشد ۹% نسبت به سال پیش از خود داشته است.

در ماه آوریل، قلعه تاریخی لینلیتگو در وست لوثیان با گرافیتی های متعدد بر روی دیوارها، کف سنگی و چشمه های قرن شانزدهمی این قلعه آسیب دید. در ژانویه نیز به قلعه ی هزار ساله ی روچستر در کِنت حمله کردند و گرافیتی های متعدد بر روی دیوارهای این قلعه نقاشی کردند.

گرافیتی نقاشی شده بر روی کلیسا رود مقدس
گرافیتی نقاشی شده بر روی کلیسا رود مقدس

تلاش های پروژه انلگستان تاریخی برای حفظ آثار تاریخی از گرافیتی ها

مارک هریسون، رئیس برنامه استراتژی تاریخی در پروژه انگلستان تاریخی، به گسترش آسیب به آثار تاریخی با گرافیتی پرداخت و گفت:« ما در صدد تولید روش های مقابله با این مسئله هستیم. این محل های میراثی به همه ما تعلق دارند و گرافیتی به هر نحوی جرم است. این مسئله پراکنده و مداوم است. این موضوع علاوه بر ایجاد ترس، بر احساس رفاه عمومی تأثیر می گذارد که نشانگری کلیدی برای احساسات جامعه است.»

مسئله اصلی پیش روی این برنامه این است که یک گرافیتی اولیه معمولاً انگیزه ای برای وقوع حوادث بیشتر است. حذف آن از سنگ های باستانی پیچیده است، زیرا رنگ آن آب کش می شود و اغلب یک لکه دائمی و شبح وار بر روی آثار باستانی باقی می گذارد.

استفاده از هوش مصنوعی امکان رصد آثار باستانی دزدیده شده را نیز فراهم می کند. هوش مصنوعی می تواند به یک نرم افزار در تلفن های همراه فروشندگان و خریداران ضایعات و عتیقه تبدیل شود که امکان شناسایی آثار دزدیده شده و اجرای سریع فعالیت های جرم شناسانه را فراهم می کند.

مارک هریسون در مورد حفظ آثار تاریخی و پیش گیری از جرم می گوید:« به گوگل پلی بروید و می توانید به سادگی اپلیکیشن هایی که گیاهان، درختان و سنگ ها را شناسایی می کنند، دریافت کنید که مشابه همین موضوع است. ما بحث های ابتدایی درباره این داشتیم که چگونه می توانیم از این تکنیک برای کمک به شناسایی هنرمندان گرافیتی استفاده کنیم چرا که سبک بسیار متمایزی دارند و از انواع خاصی از رنگ ها استفاده می کنند.»

او در مورد شناسایی مجرمان ادامه داد:« ممکن است گرافیتیهای مختلف به چشم انسان شبیه به هم باشد، اما برای ماشین کاملاً متمایز باشد. اگر شما ۱۰۰ تگ در یک محله داشته باشید، ممکن است این کار توسط یک نفر در یک شب انجام شود. اگر به تنهایی باقی بماند، فقط به مردم نشان می دهد که اینجا یک مکان امن برای زدن تگ است.»

افسر حفظ آثار تاریخی در حال مشاهده ی یک گرافیتی بر روی دیوارهای دژ چستر
افسر حفظ آثار تاریخی در حال مشاهده ی یک گرافیتی بر روی دیوارهای دژ چستر

دکتر رابین برایانت همکار پروژه انگلستان تاریخی برای حفظ آثار تاریخی و مدیر عملیات دادگستری در دانشگاه کلیسا مسیح گفت که هوش مصنوعی امکان ارتباط بین جرم ها را با همان متخلفین ارائه می دهد: «این نوع تشخیص ها در دنیای پلیس قدم خوبی برای شروع تحقیقات است.»

برایانت در مورد آمادگی پلیس برای حفظ آثار تاریخی با این روش ها افزود:« سیستم های پلیس برای این موارد آماده نیستند. برخی از جرائم میراثی خاصی وجود دارند که ثبت می شوند، مانند معاملات غیرقانونی در اشیاء فرهنگی. اما این موارد بسیار نادر هستند. مسئله اصلی مواردی است که کدهای قضایی خاصی ندارد و از سوی پلیس نیز ثبت نمی شود.»

برایانت در مورد حفظ آثار تاریخی و احیاء آن ها گفت:« پاک کردن گرافیتی هزینه بسیار زیادی دارد. پروژه انگلستان تاریخی در برخی آموزش ها به ما کمک می کند. ما بانکی بزرگ از داوطلبان نیز داریم، اما نیاز به مهارت ها و تجهیزات تخصصی هست. این موضوع تقریباً مثل یک نبردی به نظر میرسد که ما در آن بازنده هستیم.»

برایانت در مورد سایر روش های مورد استفاده گفت:« نظارت طبیعی مردمی در کنار برنامه های نظارتی آثار تاریخی که با همکایر خود مردم بنیان گذاری شده است، مزیتی است که ازتباط لازم میان جوامع سنتی و فناوری های جدید را فراهم می کند و می تواند این مسئله را تا حدودی حل کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *