اخبار استارتاپیاخبار بازاریابی و تبلیغاتاخبار سرمایه گذاری خطرپذیر

رونمایی یکتانت از صندوق سرمایه گذاری یکتا ونچرز

لیمو HR

مهدی فروغی، مدیرعامل یکتانت، در نشست خبری رونمایی از یکتا ونچرز درباره سهم دیجیتال مارکتینگ در ایران گفت:«تنها حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از هزینه ها به دیجیتال مارکتینگ تعلق دارد این درحالیست که این رقم در سایر کشورهای دنیا به ۵۶ درصد میرسد و همین نشان دهنده ی فرصت های بینظیر موجود در بازار ایران است.»

مدیر عامل یکتانت در ادامه تاکید کرد: «برای ما، بهره مندی از این فرصت ها در قالب های مختلفی رخ داده است؛ گاهی با شکل گیری شرکت ها در یکتانت و گاهی سرمایه گذاری در تیم هایی که خارج از یکتانت شکل گرفته و به یکتانت اضافه شده اند.»

فروغی در توضیح فعالیت های یکتانت توضیح داد:«در اواخر سال ۱۴۰۰ به این نتیجه رسیدیم که مانند واحدهای دیگری که در سازمان وجود دارد، نیاز داریم بخشی در یکتانت به نام واحد سرمایه گذاری شکل بگیرد. مسئولیت این واحد کارهای مختلفی است که در یکتانت وجود دارد؛ مثل بررسی، ارزیابی و شناسایی فرصت های موجود در بازار، بررسی درخواست هایی که برای سرماه گذاری به سمت ما فرستاده می شد، گزارش دهی و درنهایت هم افزایی بین کسب وکارهایی که شکل گرفته اند.»

چالش های پیش روی یکتا ونچرز

در ادامه ی این نشست خبری محمدرضا علمی فرد، مدیرعامل یکتا ونچرز درباره چالشهای شرکت های سرمایه گذاری تشریح کرد: «در بین شرکت هایی که کار سرمایه گذاری انجام می دهند، مدیریت پرتفوی یکی از مهم ترین چالش هاست؛ زیرا شما با مجموعه های مختلفی در ارتباط هستید که آن ها منابع و نیازهای مختلفی با شخصیت های متفاوتی دارند و مدیریت کردن آن ها موضوع مهمی است.»

علمی فرد درباره هدف شروع به کار یکتا ونچرز اینگونه توضیح داد: «در سال ۱۴۰۱، برای ادامه دارکردن سرمایه گذاری ها نیاز به یک بستر و زیرساخت در شرکت وجود داشت. ازاین رو، یک تیم داخل مجموعه تشکیل دادیم و به بحث مدیریت پرتفوی توجه بیشتری کردیم، زیرا تعداد کسب وکارها زیاد شده بود؛ چه کسب وکارهایی که ایجاد کرده بودیم و چه کسب و کارهایی که روی آن ها سرمایه گذاری کرده بودیم. باید سیستمی طراحی می شد که بتواند در مدیریت زیرمجموعه ها کمک کننده باشد.»

به گفته مدیرعامل یکتا ونچرز این شرکت یکی از سریع ترین فرایندهای سرمایه گذاری (از ابتدای ارزیابی تا انتهای آن) را دارند.

علمی فرد درباره مدل های سرمایه گذاری یکتا ونچرز تشریح کرد: «ما به سه مدل بحث مشارکت و سرمایه گذاری را پیش می بریم. مدل اول بحث سرمایه گذاری خطرپذیر است که به شکل روتین جلو می رویم و کسب وکارهایی که در حوزه زنجیره ارزش ما قرار می گیرند، مثل کسب وکارهای حوزه بازاریابی، کسب وکارهایی با مدل b2b، کسب وکارهای فعال در حوزه رسانه و تولید محتوا، برای ما در اولویت هستند، زیرا ما هم به صورت فعال کسب وکارها را رصد می کنیم و فرصت های مناسب را می شناسیم.»

نشست خبری یکتا ونچرز

مدیرعامل یکتا ونچرز دومین مدل سرمایه گذاری یکتا ونچرز را ایجاد و راه اندازی کسب وکارهای جدید با مشارکت کارآفرینان و مدیران باتجربه کشور اعلام کرد و از کسانی که تجربه کارآفرینی و مدیریت در شرکت های دیگر را دارند، دعوت کرد تا درباره فرصت هایی که می شناسند با یکتا ونچرز به گفتگو بنشینند.

علمی فرد مدل سوم سرمایه گذاری را بحث ادغام و تملیک دانست و گفت: «برای ما جذاب است کسب وکارهایی را که کمی بالغ تر هستند، سازوکارهای مشخصی دارند و هرچند کم اما سودده هستند، بررسی کنیم و اگر تمایلی به فروش دارند، برای بحث ادغام و تملیک وارد مذاکره شویم. فرایندهای ارزیابی هم شبیه به فرایند سرمایه گذاری خطرپذیر است. البته با این تفاوت که در انتهای مسیر، این شرکت ها ادغام می شوند. البته ما این نکته را مدنظر داریم که می توانیم در آن شرکت به اندازه کافی توسعه ایجاد کنیم یا خیر.»

در پایان این نشست خبری با پرسش و پاسخ خبرنگاران مدعو به پایان رسید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *