مقالات کارآفرینی

لزوم ثبت و مراقبت از ایده ها در راه اندازی استارت آپ

گام هشتم از مراحل راه اندازی استارتاپ ؛ مراقبت از ایده ها

لیمو HR

در هفتمین بخش این مجموعه، درباره‌ی داشتن قراردادهای امضا شده برای محافظت از کسب و کارتان دربرابر اختلافات قانونی احتمالی صحبت کردیم. در این مقاله، حفاظت از دارایی‌های حساس فکری شرکت در برابر سرقت یا افشاگری‌های احتمالی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فرآیند تبدیل ایده تان به محصول و استارت آپ به معنای عرضه‌ی آن ایده به جهان خارج است. کارمندان، سرمایه گذاران و مشتریان به‌صورت غریزی به سمت شما کشیده نمی‌شوند، ازاین‌رو باید به دنیا نشان دهید که با کسب و کار خود در آینده قرار است چه کاری انجام دهید. یعنی بتوانید درمقابل بسیاری از افرادی که نمی‌شناسید، درباره‌ی آنچه ساخته‌اید و اینکه چطور با هر چیز دیگری در بازار متفاوت بوده یا از آن‌ها بهتر است، صحبت کنید.

صحبت کردن درمورد ایده‌هایتان در محیط عمومی، هزینه‌ی تلاش برای انجام کسب و کار است، اما اگر مراقب نحوه‌ی حفاظت از حساس‌ترین جزئیات کاری خود نباشید، می‌تواند خطرناک باشد. آگاهی اجمالی از تاریخچه‌ی کارآفرینی به ما می‌گوید که برای عده‌ای معمول است که به خاطر منافع خودشان، از جزئیات خاص کار شخص دیگری کپی‌برداری کنند.بنابراین برداشتن چند قدم کوچک برای حفظ اسرارتان می‌تواند به اطمینان از اینکه نبوغتان فقط به خودتان تعلق خواهد داشت، کمک کند.

هر کسب و کاری باید کارمندانی را استخدام کند، و هیچ‌ کسب و کاری شخصی را استخدام نمی‌کند که از همان ابتدا باور داشته باشد که او غیرقابل‌اعتماد است. اما روابط می‌تواند بد پیش برود، و کارمندان ناراضی، اطلاعاتی را که در شرکت شما فرا گرفته‌اند نزد یک رقیب برده یا برای خودشان دکان باز کنند. شما نباید درمعرض خطر کارمندان سابقی قرار بگیرید که هنگام ترک شرکت، اطلاعات حساس را با خودشان از آنجا خارج می‌کنند. بدین‌منظور، هر قرارداد استخدام، باید شامل بندهایی شود که استفاده و انتشار هرگونه اطلاعات حساس و مبادله‌ی اسرار کاری را پس از خروج کارمند از شرکت، ممنوع می‌سازد، و اگر شما لازم بدانید بندهایی حاوی شرط عدم رقابت هم در آن گنجانده می‌شود که کارمندان را از کار در صنعت مشابه، برای یک دوره‌ی زمانی مشخص باز می‌دارد.

امنیت محیط کار واقعی شما، راه دیگری برای حفاظت از دارایی فکری است که می‌خواهید آن را خصوصی نگه دارید. محدود کردن دسترسی به نمونه‌های اولیه و طراحی‌ها و مشخصات فنی به آنهایی که به آن اطلاعات برای انجام کارشان نیاز دارند، می‌تواند از بروز مشکل به سرقت رفتن این دارایی معنوی یا خارج شدن اتفاقی اطلاعات جلوگیری کند. در نمونه‌ای از سوءاستفاده، شرکت بازی‌ساز Zynga در سال ۲۰۱۲ علیه کارمند سابق خود، اقامه‌ی دعوی کرد، چرا که او اطلاعات شرکت را روی حساب شخصی Dropbox خود کپی کرده و آنجا را برای پیوستن به شرکت رقیب ترک کرده بود.

حفاظت از دارایی‌های حساس فکری شرکت

داشتن گاوصندوقی برای نگهداری کپی‌های فیزیکی و دیگر دارایی‌های ارزشمند، و هم‌چنین فضای امن ذخیره‌سازی دیجیتال برای طراحی‌ها و اسناد رایانه‌ای شرکت، به‌خصوص در عصر نقض امنیت، امری ضروری است. کارمندان باید اهمیت امن نگه داشتن آن اطلاعات را در هنگامی که استفاده‌ای از آنها نمی‌کنند بفهند، هم‌چنین در زمانی که در جریان وظایف روزمره‌ی خود، مرخصی ساعتی می‌گیرند.

سرانجام باید برخی از این ایده‌ها را به دنیای بیرون ببرید تا کسب و کار خود را ارتقا دهید. محیط عمومی خطر دزدیده‌ شدن ایده‌هایتان را افزایش می‌دهد، و اگر اختراع خود را پیش‌تر ثبت نکرده باشید، افشاسازی در ملأ عام می‌تواند شانس ثبت اختراع شما را از بین ببرد. اگر قرار است به سراغ گروه حرفه‌ای کوچک‌تر یا شرکا، تأمین کنندگان ، یا تولیدکنندگان احتمالی بروید، عقل حکم می‌کند که تمام افراد دخیل در کار، یک قرارداد عدم افشاسازی امضا کنند که به‌ واسطه‌ی وجود تهدید قانونی، آنها را از صحبت درباره‌ی هرگونه جزئیات خاصی که با آن‌ها در میان گذاشته‌اید باز می‌دارد.

اما مواردی پیش می‌آید که امکان ندارد بتوانید همه‌ی افراد مخاطب خود را به امضا کردن این قرارداد وادار کنید. اگر در یک رویداد یا نمایشگاه تجاری با حضور صدها نفر یا بیشتر صحبت می‌کنید، از لحاظ منطقی امکان ندارد که از امضا شدن قرارداد توسط همه‌ی افراد اطمینان حاصل کنید، مگر اینکه بخواهید همه را مجبور کنید. از سوی دیگر، اکثر سرمایه گذارانِ مجاز، هنگام ملاقات برای بحث درباره‌ی سرمایه گذاری احتمالی، به امضای قرارداد مبادرت نمی‌ورزند (و شما هم نمی‌خواهید با درخواست چنین چیزی از آن‌ها، قدم اشتباهی بردارید). در این موارد، عاقلانه‌تر است که به جزئیات سطح بالا درمورد محصول خود بچسبید که می‌توانند درباره‌ی نحوه‌ی عملکرد و برآورده سازی نیازی توسط آن در بازار، اطلاع‌رسانی کنند بدون اینکه اطلاعات زیادی را ارائه دهید که هر کسی در نمایشگاه تجاری بتواند به واسطه‌ی آن‌ها محصولتان را کپی کند. (یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای به احتمال زیاد، اعتبار خود را با دزدیدن ایده‌ی شما و قرار گرفتن تحت پیگرد قانونی خدشه‌دار نخواهد کرد، پس از طرف آن‌ها جای نگرانی نیست.)

وارد شدن به خصوصیات شرکتتان به هنگام صحبت، می‌تواند حکم ورود به میدان مین را داشته باشد، اما عمل کردن مطابق با عقل سلیم، همراه با داشتن قراردادهای امضاشده می‌تواند به حفظ امنیت ابداعات شما کمک کند.

در بخش بعدی این مجموعه، درباره‌ی نحوه‌ی برنامه‌ریزی برای موفقیت صحبت خواهیم کرد.

دانلود PDF مقاله

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
منبع
forbes
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *