ایده های استارتاپیمقالات بازاریابی و تبلیغات

بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ چیست؟

چگونه از استراتژی بازاریابی موبایلی استفاده کنیم

لیمو HR

در دنیای مدرن امروز، وبسایت های بهینه شده برای موبایل و استراتژی های بازاریابی جدید برای موفقیت کسب و کار ضروری است. فرقی نمی کند که قصد افزایش فروش دارید یا می خواهید تعامل با مشتری را افزایش دهید، شناخت بازاریابی موبایلی باید در دانش بازاریابی آنلاین شما وجود داشته باشد تا بتوانید نهایت بهره را از بازاریابی دیجیتال ببرید.

در این مقاله درباره روش های استفاده از بازاریابی موبایلی و رساندن محتوای مناسب به مخاطب می‌خوانید.

بازاریابی موبایلی چیست؟

به طور مختصر، بازاریابی موبایلی یعنی اشتراک‌گذاری یک برند یا کسب و کار به طوری که برای تلفن‌های هوشمند و باقی دستگاه‌های موبایلی، شبکه اجتماعی، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها بهینه شده باشد.

به عنوان یک استراتژی بازاریابی ، بازاریابی موبایلی به یک کسب و کار کمک می‌کند که به یک جامعه مخاطب بزرگ‌تر از طریق تمرکز بر فرآیند بازاریابی دست پیدا کند. بر اساس آمار SiriusDecisons، امروز مقدار ۶۷% از فرآیند خرید به صورت دیجیتالی اتفاق می‌افتد. به علاوه Flurry گزارش می‌دهد که آمریکایی‌ها تقریبا ۵ ساعت از زمان روزانه خود را از موبایل استفاده می‌کنند. بازاریابان از این مقدار زمانی که افراد برای استفاده از موبایل صرف می‌کنند نهایت استفاده را می‌برند. به دلیل این که ما زمان زیادی را برای استفاده از موبایل صرف می‌کنیم، پس منطقی است که کمپین‌ها را طوری بهینه کنیم که برای موبایل‌ها و سایر پلتفرم‌های موبایلی مناسب باشد.

چرا بازاریابی موبایلی اهمیت دارد؟

از منظر یک کسب و کار درک این موضوع که شیوه استفاده از محتوا توسط مصرف‌کنندگان از کامپیوتر به موبایل تغییر پیدا کرده است بسیار اهمیت دارد. در سال ۲۰۱۵، میزان استفاده از موبایل از میزان استفاده از کامپیوتر پیشی گرفت و ۵۱% از زمان صرف‌شده در اینترنت را به خود اختصاص داد.

برای بازاریابان داشتن مهارت‌های بازاریابی آنلاین که شامل بازاریابی موبایلی نیز می‌شود مهم است. فارغ از اندازه سازمان شما، زمان این رسیده است که با استفاده از استراتژی بازاریابی موبایلی کسب و کار خود را به روز کنید.

نمونه‌هایی از بازاریابی موبایلی

در سال‌های گذشته بسیاری از برندها و سازمان‌ها در استراتژی‌های بازاریابی موبایلی با ارزش سرمایه گذاری کرده‌اند تا بتوانند بهره لازم را از این حوزه ببرند. برای مثال:

نشنال جئوگرافیک در یک حرکت برجسته، یک کمپین بازاریابی موبایلی طراحی کرد و فقط مخاطبینی که از طریق تبلت و با استفاده از شبکه خانگی وای‌فای این شبکه را تماشا می‌کردند هدف قرار داد. این کمپین اطلاعات مرتبط و اضافی را به این مخاطبین ارائه می‌داد و یک تجربه جدید را به وجود می‌آورد.

فورد در حین برنامه معرفی دو مدل جدید تاروس و اسکیپ، یک کمپین بازاریابی موبایلی طراحی و اجرا کرد که از ظرفیت‌های موبایل به خوبی بهره می‌برد. اگر افراد نیاز داشتند که اطلاعات بیشتری درباره هر وسیله داشته باشند، فقط کافی بود یک کلمه را به یک شماره تلفن کوتاه ارسال کنند. به محض ارسال پیامک، علاوه بر دست‌یابی به اطلاعات مورد نیاز، پیامی به دست مخاطب می‌رسید که در آن نام و کد پستی شخص مورد درخواست قرار می‌گرفت. شرکت فورد اطلاعت به دست امده از اشخاص را در اختیار فروشندگانی که نزدیک محل زندگی شخص وجود داشتند قرار می‌داد و در ادامه تعامل با مشتری بیشتر می‌شد.

راه‌اندازی استراتژی بازاریابی موبایلی

اگر تازه به دنیای بازاریابی موبایلی وارد شده‌اید، ما مجموعه‌ای از اطلاعات مورد نیاز که برای طراحی و اجرای یک استراتژی بازاریابی موبایلی نیاز دارید را کنار هم جمع کرده‌ایم.

در کنار تمام مشخصه‌ها، کمپین بازاریابی موبایلی باید مشتری‌محور باشد. دوران روش‌های سنتی بازاریابی برای فروش محصولات و خدمات تمام شده است. به جای آن، مشتریان به دنبال سرمایه‌گذاری در برندهایی هستند که اعتقاد دارند می‌توانند مشکلات یکی از جنبه‌های زندگی آن‌ها را رفع کنند.

زمانی که نوبت به مهارت‌های مورد نیاز برای بازاریابی دیجیتالی می‌رسد، درک دستیابی به بازار مربوط به مشتریان موبایلی کلید اصلی است. این کار با مطمئن شدن از داشتن یک استراتژی صحیح برای قطعی کردن تصمیم مشتری برای سرمایه‌گذاری در برند شما شروع می‌شود. محتوایی که به مشتری نشان داده می‌شود آگاهی آن‌ها از برند را افزایش می‌دهد و آن‌‌ها را به قیف فروش وارد می‌کند.

راهنمای استفاده از استراتژی بازاریابی موبایلی

به دلیل این که مخاطبین موبایلی معمولا در بازه‌های زمانی کوتاه از تلفن همراه استفاده می‌کنند، محتوایی که به آنها ارائه می‌شود باید مختصر، مفید، واضح و روشن باشد. زمانی که یک کاربر بتواند به سرعت و به راحتی به اطلاعات دسترسی داشته باشد، احتمال داشتن تعامل بالا می‌رود.

بهینه کردن صفحات سایت و صفحات فرود برای موبایل

قدم اول برای ساختن یک استراتژی خوب بازاریابی موبایلی این است که مطمئن شویم محتوایی که قصد تبلیغ و پخش آن را دارید حتما در موبایل به درستی دیده شود. بهینه کردن صفحات سایت شما برای تبلت و صفحه نمایش‌های کوچک نیازمند طراحی‌های اختصاصی است. این کار باعث می‌شود که فرد محتوا را در موبایل و تبلت به همان خوبی که در کامپیوتر مشاهده می‌کند ببیند. صفحات فرودی که نرخ تبدیل بسیار بالایی دارند عموما جنبه‌‌های گرافیکی بسیار خوبی دارند که باعث می‌شود مخاطب پیام را به سرعت دریافت کند. نکته دیگر این که بعضی موبایل‌ها صفحاتی که عکس سنگین دارند را با سرعت کم‌تری باز می‌کنند به همین خاطر لازم است تا صفحات به نوعی طراحی شوند که در تمام دستگاه‌ها با کم‌ترین سرعت باز شوند. گروه Aberdeen بعد از تحقیقات متوجه شدند که یک ثانیه تأخیر در باز شدن صفحه باعث موارد زیر می‌شود:

  • ۱۶% کاهش رضایت مشتری
  • ۷% کاهش نرخ تبدیل
  • ۱۱% کاهش بازدید از صفحه

برای این که تا حد ممکن صفحات فرود و صفحات سایت خود را مناسب موبایل حفظ کنید، مطمئن شوید که هر عکس و ویدیویی که استفاده می‌کنید برای موبایل ساخته شده باشد و دائما برای ارسال پیام مورد نظر به روز رسانی شود.

پیدا کردن مخاطب صحیح

تأثیرگذارترین استراتژی‌های موبایلی آن‌هایی هستند که مخاطب مشخص را هدف قرار می‌دهند. برای بهره بردن از این نکته باید قبل از طراحی استراتژی بازاریابی موبایلی مشتری ایده‌آل و پرسونای مخاطب را شناخته باشید.

اگر بخواهید با استفاده از این نکته استراتژی خود را ارتقا دهید باید با استفاده از ویژگی‌های مشتری ایده‌آل و پرسونای مخاطبی که در اختیار دارید، نوع پلتفرم‌هایی که باید کمپین خود را بر روی آن‌ها اجرا کنید مشخص کنید. برای مثال اگر بدانید مخاطب شما بیشتر زمان خود را بر روی چه شبکه اجتماعی صرف می‌کند می‌توانید کمپین خود را برای آن شبکه اجتماعی بهینه کنید.

بعضی شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام طوری طراحی شده‌اند که بیشترین بهره‌وری را بر روی موبایل داشته باشند؛ می‌توانید با استفاده از این نوع شبکه‌های اجتماعی، مناسب‌ترین پلتفرم را برای انتشار محتوا مشخص و انتخاب کنید.

کال تو اکشن‌های خود را برای کاربران موبایل در دسترس قرار دهید

یکی از بخش‌های جدانشدنی هر استراتژی بازاریابی‌ای، کال تو اکشن‌ها هستند. این محتواهای کوتاه و مختصر که حاوی اطلاعات هستند بازدیدکننده را مجاب می‌کنند تا قدم بعدی را منطقی و به نوعی طبیعی بردارد و در قیف فروش شما حرکت کند.

با این حال در دستگاه‌های موبایلی مشخص است که بازاریابان کال تو اکشن‌ها را طوری طراحی می‌کنند که نیاز نباشد مسیر طولانی برای رسیدن به هدف طی شود. برای مثال مطمئن شوید که هر لینکی که از آن استفاده می‌کنید متصل باشد و مخاطب را سریعا به یک بخش ارسال ایمیل و یا تماس تلفنی منتقل کند.

از قابلیت‌های موبایل به خوبی استفاده کنید

در مثال‌های قبلی بیان کردیم که شرکت فورد چطور موفق شد با استفاده از قابلیت ارسال پیام، نرخ تبدیل شرکت خود را افزایش دهد.

به دلیل این که موبایل کاربر تقریبا همیشه همراه او است، می‌توانید محتوا را سریع و مطمئن در اختیار او قرار دهید و خدمت و یا محصول خود را تبلیغ کنید. برای مثال کاربران می‌توانند اطلاعات تماس خود را به صورت آنلاین در اختیار برند شما قرار دهند و حتی ثبت نام خود را نیز آنلاین انجام دهند تا زمانی که برند شما تخفیف و یا جشنواره جدیدی دارد نوتیفیکیشن آن را دریافت نماید. این کار باعث می‌شود نرخ کلیک مخاطب در بازاریابی موبایلی افزایش یابد و به ۳۶% برسد.

به علاوه، برندها می‌توانند با استفاده از این روش کوپن‌ها و کدهای تخفیفی ایجاد کنند که به راحتی در اختیار کاربر قرار بگیرد. بسیاری از برندهای بزرگ از این مزیت استفاده می‌کنند. همچنین می‌توان بارکدهایی طراحی کرد که در لحظه خرید و در کنار محصول قرار بگیرد و قابلیت اسکن آن فقط با موبایل وجود داشته باشد.

بازاریابی ایمیلی خود را برای موبایل بهینه کنید

به همان شکلی که لینک‌هایی که در محتوای موبایلی استفاده می‌کنید باید قابل کلیک کردن و فعال باشند، در محتوای ایمیلی نیز باید فعال و قابل کلیک باشند. فرقی نمی‌کند که به یک تماس تلفنی مشاوره رایگان متصل می‌شود یا به یک صفحه فرود، مهم این است که بازاریابی ایمیلی که برای موبایل بهینه شده باشد جزو اولویت‌های اصلی هر استراتژی بازاریابی موبایلی باشد.

از مزیت‌های بازاریابی موبایلی نهایت استفاده را ببرید

با استفاده از روش‌هایی که بالاتر ذکر شد، می‌توانید با جمعیت بیشتری از افراد و کاربران تعامل داشته باشید. بر اساس آماری که Global Web Index ارائه می‌دهد، میزان استفاده از موبایل به زودی از مجموع میزان استفاده از باقی دستگاه‌ها بیشتر می‌شود.

برای موفق شدن در بازار دیجیتال، برند شما باید یک استراتژی بازاریابی موبایلی قوی داشته باشد. با دانستن این موضوع که هر موبایل به طور متوسط ۱۵۰ الی ۲۰۰ بار در روز چک می‌شود، می‌توانید با ارائه محتوای با کیفیت و تمرکز بر روی بازاریابی موبایلی، برند خود را به خوبی ترویج کنید.

بدون در نظر گرفتن این موضوع که کسب و کار شما آنلاین است و یا یک کسب و کار فیزیکی محسوب می‌شود، امروزه باید مطمئن شوید که مخاطب شما از طریق موبایل به محتوا و محصولات شما دسترسی دارد. همچین مشابه هر استراتژی بازاریابی دیگری، نیاز است تا به طور مداوم تحقیقات بازار انجام دهید، کمپین خود را به روز کنید و قیف فروش خود را به نسبت فروشی که داشته‌اید بهینه کنید. با استفاده از بازاریابی موبایلی با کیفیت، می‌توانید نوآوری داشته باشید، مشتریان جدیدی ایجاد کنید، نرخ تبدیل را بالا ببرید و با سرعت بیشتری رشد کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
digitalmarketinginstitute
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *