لیمو HR
اینفوگرافیکچندرسانه ای

معرفی اکوسیستم کوالالامپور در مالزی + اینفوگرافیک

ظرفیت‌های گسترده کوالالامپور در حوزه‌های سلامت، ابرداده و شهر هوشمند

کوالالامپور یک زیست بوم فعال است که در منطقه سوق‌الجیشی در جنوب شرقی آسیا واقع شده و از حمایت دولت محلی برخوردار است. سال ۲۰۱۶ این زیست بوم با داشتن بیش از ۶۰۰ میلیون دلار ارزش خروجی، شاهد رکورد تازه‌ای در این زمینه بوده است. استارتاپ ‌هایی که بهترین سرمایه گذاری را دریافت کرده‌اند شامل iflix (پلت‌فرم پخش ویدیویی) با حدود ۳۰۰ میلیون دلار پشتوانه و iProperty (بازار معاملات ملکی برخط) با ۱۰۰ میلیون دلار پشتوانه بوده‌اند. همچنین کوالالامپور سطح بالایی از فعالیت در بخش تجارت الکترونیک را شاهد است. بخش تجارت الکترونیک مالزی از سال ۲۰۱۵، ۴۷% رشد داشته و حالا ۲.۴ بیلیون دلار ارزش دارد. یکی از استارتاپ ‌های محلی این بخش Fashion Valet است، خرده‌فروش دنیای مد با پشتوانه‌ای بالغ بر ۶.۴ میلیون دلار.

زیربخش­‌های قدرتمند اکوسیستم کوالالامپور

AI, Big Data & Analytics Big Data & Analytics: ازجمله استارتاپ‌ های محلی در حوزه ابرداده و آنالیز می‌توان به Ebizu اشاره کرد، پلت‌فرم هدف‌گیری تبلیغات که ۳ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است؛ همین‌طور iMoney، ارائه‌دهنده آنالیز مالی با بیش از ۱۰ میلیون دلار پشتوانه؛ و Pipeline Network، شرکت loT و آنالیز با حدود ۱ میلیون دلار پشتوانه. همچنین کوالالامپور دو دانشگاه حائز رتبه بالا در علوم رایانه‌ای دارد یعنی دانشگاه علوم مالزی ، و دانشگاه مالایا که اخیرا در علوم اطلاعات هم رتبه بالایی کسب کرده است.

HealthtechHealthtech: استارتاپ ‌های حوزه فن‌آوری سلامت کوالالامپور عمدتاً بر اتصال بیماران به ارائه‌دهندگان خدمات درمانی تمرکز دارند. ازجمله Getdoc ،Door2Door Doctor ،Teleme ،HomeGP ،Healthmetrics و BookDoc که اخیراً ۲ میلیون دلار سرمایه گرفته است. به گفته ‌ CNBC، مالزی یکی از مقاصد برتر توریسم سلامت در جهان است که سالانه حدود ۱ میلیون بیمار خارجی را که به دنبال درمان محلی هستند به خود جذب می‌کند.

Smart CitySmart Cities: کوالالامپور با راه‌اندازی سامانه sandbox که یکی از سازوکارهای تأمین امنیت رایانه است، همکاری‌های اخیر با علی‌بابا برای سیستم‌های ترافیک هوشمند، و شتاب‌دهنده‌هایی مثل Cyberview Living Lab، Sunway Innovation Labs، و شتاب‌دهنده IFCA MSC Prop-Tech، در حال سرمایه گذاری جهت تسریع توسعه شهرهای هوشمند است.

مالزی، جک ما ، بیلیونر چینی و سردمدار فن‌آوری را در مقام مشاور اقتصادی به خدمت گرفته، و همکاری نزدیکی با غول این حوزه یعنی علی‌بابا دارد تا فن‌آوری شهرهای هوشمند را به کوالالامپور وارد کند. این منطقه نخستین جایی خارج از چین محسوب می‌شود که در پی اجرا کردن بهینه‌سازی جریان حمل و نقل شهری است.

«مالزی که از نظر سهولت در راه اندازی کسب ‌و کار رتبه ۲۴ را از سوی بانک جهانی کسب نموده، امکان ارتباط آسان با بازار منطقه‌ای با بیش از ۶۴۱ میلیون نفر جمعیت را فراهم می‌سازد. سازوکارهای حامی موجود مثل پروژه کارآفرینی فن‌آوری مالزی، منطقه تجارت آزاد دیجیتال، برنامه قطب دیجیتال مالزی، سامانه ملی Sandbox ، و پلت‌فرم خدمات استارتاپی مرکز کارآفرینی آسیا، کوالالامپور را به قطب کارآفرینی تبدیل کرده‌اند.» Ashran Dato’ Ghazi، مدیرعامل  MaGIC

«زیست بوم استارتاپی مالزی -طبق تجربه من از سرمایه گذاری در استارتاپ های محلی- با ظهور Hermo، و موفقیت Carsome در جذب سرمایه‌ای که شاید یکی از بزرگترین ادوار سرمایه گذاری در مالزی باشد، قابلیت و اعتبار زیادی را نشان داده است. سرمایه گذاران و شرکت‌های بزرگ بیشتری باید به فرصت موجود در مالزی توجه کرده و آن را در سرتاسر جنوب شرق آسیا گسترش دهند.» ویکتور چوا، از مدیران Vynn Capital

«شاید کسی متوجه نشود که کوالالامپور واقعاً از یک زیست بوم استارتاپی غنی برخوردار است. و طی سال‌ها، حداقل از ۲۰۰۱ و وارد صحنه شدن MAVCAP، ساخته شده است. بخش فن‌آوری به‌واسطه شتاب دهنده های خصوصی غنی‌تر شده است، مؤسسات دانشگاهی و دولتی مانند MaGIC و Sunway’s iLabs، تشکل‌های مردم‌نهاد مثل GEM، NEF، Women in Tech و در کنار آنها، برنامه‌های مختلف کارآفرینی برای مردم عادی و دانشجویان که توسط شرکت‌های دولتی و خود دولت رواج یافته‌اند. کارآفرینان به زودی متوجه خواهند شد که راه‌اندازی یک شرکت در کوالالامپور بسیار ساده‌تر و سودآور است.» جمال‌الدین بوجانگ، مدیرعامل MAVCAP

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *