ایده های استارتاپیایده های کارآفرینی اجتماعیکارآفرینی اجتماعی

استارتاپ هایی برای ایجاد تغییر اجتماعی

بعضی استارتاپ ها در کنار درآمدزایی علاقه مند به ایجاد تغییرات اجتماعی هستند. در این مطلب با تعدادی از استارتاپ ها که قصد دارند تغییری اجتماعی را با سرعتی بالا رقم بزنند آشنا می شویم.

لیمو HR

اغلب هدف اصلی کسب و کار یک استارتاپ، رشد کردن سریع و درنهایت سودآوری مناسب است. با این وجود، این قاعده عمومی با استثناهایی همراه است. استارتاپ هایی وجود دارند که هدف اصلی آنها، صرفاً به حداکثر رساندن سود مالی نیست، بلکه فعالیت خیرخواهانه و داشتن اثر مثبت است. این علت پسندیده، دست‌اندرکاران بسیار ارزشمندی در بخش انتفاعی دارد، استارتاپ های الهام بخشی که در حوزه نوآوری اجتماعی، تغییر اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی فعالیت می کنند. در این مقاله، چند موردی را انتخاب کرده‌ایم که یا با راهبردها، مفاهیم، و ایده های تازه‌ جهت تأمین نیازهای اجتماعی وارد این عرصه شده اند، یا برای پیاده سازی بهتر راهکارهای اجتماعی از پیش ‌موجود، فعالیت می کنند.

تنها نقطه‌ی مشترک میان این استارتاپ ها، بخشی نیست که در آن کار می‌کنند، بلکه همگی آنها در نهایت خود را وقف انجام کار نیک نموده‌اند. در این مقاله نگاهی به ۱۰ استارتاپ اروپایی می‌اندازیم که در حال تغییر دادن جامعه هستند.

AID TechAid-Tech

این استارتاپ اهل دوبلین، راهکارهایی در سطح سازمانی برای کمک به NGOهای بین‌المللی، دولت‌ها، خیریه‌ها و شرکت‌هایی ارائه می‌دهد که با برخی از ریشه‌دارترین مسائل در حوزه کاری خود دست به گریبان هستند. AID Tech به خصوص به آن‌ها کمک می‌کند تا به برخی از بزرگترین موانع پیشرفت جهانی رسیدگی کنند، ازجمله هویت قانونی، حساب مالی و فساد. این پلت‌فرم که در سال ۲۰۱۶ متولد شده، بر آن است تا از فن‌آوری زنجیره بلوکی و هویت دیجیتال استفاده کند تا سطح بی‌نظیری از آگاهی نسبت به KPIها (شاخص‌های کلیدی عملکرد) را به مشتریانش عرضه کرده و ابزارهای گزارش‌گری را در اختیارشان قرار دهد. این پلت‌فرم در برخی از چالش‌برانگیزترین مناطق جهان امتحان گردیده و مشخص شده که می‌تواند مسائلی مثل کلاهبرداری را کاهش دهد؛ مسائلی که تصور می‌شد حل آن‌ها بسیار دشوار است. در ژوئن ۲۰۱۸، این استارتاپ در هنگام تأمین بودجه، ۱،۰۰۰،۰۰۰ یورو جذب سرمایه داشت.

TRINE TRINE

این استارتاپ اهل اسکاندیناوی از سرمایه گذاری جمعی استفاده می‌کند تا مردم سرتاسر جهان را قادر به حمایت از پروژه‌های انرژی خورشیدی نماید. به عبارت دیگر، تعهد جهانی TRINE، تأمین سرمایه‌ برای کارآفرینان خورشیدی محلی در کشورهای نوظهور و درنهایت، تأمین برق مناطق وسیعی از جهان است. این پلت‌فرم برای رسیدن به این هدف، تخصص و سازمان‌دهی لازم جهت تأمین سرمایه‌های مطمئن در پروژه‌هایی را فراهم می‌سازد که به دقت انتخاب شده‌اند. به‌علاوه، برای هر پروژه، سرمایه گذاران جمعی در TRINE، هزینه‌های اولیه نصب سیستم خورشیدی را تأمین خواهند کرد؛ این هزینه به مرور زمان با فروش برق حاصل از خود سیستم خورشیدی بازپرداخت خواهد شد. در این میان، پروژه‌های موفق، برنامه‌ریزی می‌کنند تا سرمایه سرمایه گذاران را برگردانند، و بُرد طرفین درگیر را تضمین کنند. مهم‌تر اینکه، این پروژه‌ها وضعیت کمبود انرژی در جوامع فقیر را بهبود بخشیده و استاندارد و سطح زندگی آنها را بالا می‌برند. در فاصله ژوئن ۲۰۱۷ و اوت ۲۰۱۸، این شرکت مبتکر، توانسته درمجموع سرمایه‌ای بالغ بر ۷.۴ میلیون دلار را تأمین کند.

KironKiron

این مجموعه که در برلین آلمان واقع و در سال ۲۰۱۵ تأسیس شده، یک پلت‌فرم آموزشی برخط رایگان است که منحصراً به آموزش پناه‌جویان اختصاص دارد. شاید خیلی آرمانی به نظر برسد اما این شرکت تعهدی جدی برای کمک به ساختن جهانی دارد که «در آن همه از شانس برابر جهت دسترسی به تحصیلات عالیه و موفقیت در آن برخوردار باشند.» به‌منظور تسهیل دسترسی پناه‌جویان به تحصیلات عالیه و یادگیری موفق، Kiron یک مدل دانشگاهی نوآور را به خدمت گرفته و از یک رویکرد آموزشی خاص استفاده می‌کند. پیشنهادات آموزشی آنها تحت حمایت راهکارهای دیجیتال است و در میان شرکای همکارشان چند دانشگاه معتبر و برجسته حضور دارند.

HandiscoverHandiscover

یک وب‌سایت رزرو محل اقامت با چند مقصد برای تعطیلات و یک هدف منحصربه‌فرد است، یعنی منزل دادن به افراد دارای معلولیت و نیازهای ویژه. این‌ پلت‌فرم به مشتریانش امکان انتخاب منزل را براساس سطوح مختلف معلولیت جسمی-حرکتی آنها می‌دهد. این وب‌سایت گزینه‌های فراوانی را از میان ۲۳۰۰۰ ملک در بیش از ۵۲ کشور جهان پیشنهاد می‌کند، البته تمرکز اصلی‌اش روی انگلستان، اسپانیا، فرانسه و کرواسی است. Handiscover در سال ۲۰۱۴ در مالموی سوئد، توسط سباستین آرچامبو، پدر پسری مبتلا به بیماری عضلانی تأسیس شد. این استارتاپ الهام‌بخش، از آن زمان تاکنون سرمایه‌ای ۱.۸ میلیون دلاری جمع کرده است.

KaitiakiKaitiaki

این استارتاپ که در سال ۲۰۱۷ در اودین ایتالیا تأسیس شده، استارتاپی با یک احساس وظیفه اجتماعی و مأموریتی بسیار ضروری است، مبارزه با خشونت آنلاین علیه کودکان. Kaitiaki جهت انجام این مأموریت، زیست بوم اجتماعی دیجیتال خودش را ساخته است، مجموعه‌ای از اپلیکشن که از فن‌آوری هوش مصنوعی برای یکپارچه‌سازی راهکارهای پیشگیری از قلدری و کمک استفاده می‌کند. قلدری اخیراً به‌عنوان پدیده‌ای جهان‌شمول توجه‌ها را به خود جلب کرده است، با این وجود لزوم این شغل استارتاپی وقتی بیشتر حس می‌شود که بدانید بیش از ۱۱.۵ میلیون کودک اروپایی از اعمال خشونت اینترنتی آسیب دیده‌اند. به منظور مهار کردن این طاعون دیجیتال، Kaitiaki راهکارهای بسیاری ارائه می‌دهد که امکان تحلیل رفتار بر مبنای پروفایل‌های شبکه اجتماعی را فراهم می‌سازند. این استارتاپ نهایتاً از طریق نظارت در زمان واقعی و ترسیم تهدیدهای آنلاین، کودکان و والدینشان را ترغیب می‌کند تا آگاهی بیشتری درمورد خطرات فضای اینترنتی کسب کرده و از رسانه‌‌های اجتماعی به شکلی مسئولانه استفاده کنند، درعین‌حال در فضای سایبری احساس امنیت بیشتری به کاربران جوان می‌دهد.

Karmakarma

کارما، استارتاپی که در استکهلم واقع شده، اپلیکیشنی تولید کرده که به رستوران‌ها، خواروبارفروشی‌ها، و کافه‌ها کمک می‌کند دورریز مواد غذاییشان را با فروش با قیمت کمتر مازاد خود به مصرف‌کنندگان، کاهش دهند. داده‌های موجود درباره دورریز مواد غذایی بر این واقعیت تأکید دارند که متأسفانه یک سوم کل مواد غذایی تولید شده دور ریخته می‌شود. این استارتاپ که در سال ۲۰۱۵ تأسیس شده، به لطف اپلیکیشن نوآورانه خود، پیشنهاد حل دو مسئله را مطرح می‌کند، از یک سو از تبدیل شدن مواد غذایی فروخته نشده به ضایعات جلوگیری می‌کند و از سوی دیگر امکان کشف غذاهای خوشمزه رستوران‌ها، کافه‌ها و خواروبارفروشی‌ها و بهره‌مندی از آن‌ها به نصف قیمت معمول را به کاربرانی می‌دهد که در آن ثبت‌نام کرده‌اند. اپلیکیشن کارما، گزینه‌های برون‌بر را برای غذاهای آن‌ها ارائه می‌دهد. این استارتاپ از پشتوانه ۱۶.۷ میلیون دلاری برخوردار است.

Second HomeSecond Home

خانه دوم شرکتی است با محوریت تأثیرگذاری اجتماعی که خود را وقف حمایت از فرهنگ و هنر و تقویت کارآفرینی اجتماعی کرده است. این استارتاپ که در لندن واقع شده، می‌خواهد فضای کاری لازم را در اختیار اعضای دارای پس‌زمینه هنری قرار دهد که به دقت انتخاب شده‌اند، اندیشمندان، سازندگان، هنرمندان و کارآفرینان. شخصیت‌ها و تخصص‌هایی از رشته‌های گوناگون مد، فن‌آوری، فیلم‌سازی، تولید هنر، طراحی و… همگی با هدفی مشترک و در طلب کار عالی، در Second Home گرد هم می‌آیند. این مکان از زمان تأسیسش در سال ۲۰۱۴، میزبان گفتگوهایی با طراح مشهور استِلا مک کارتنی و زیست‌شناس تکاملی هاروارد، ایو ولسون و رویدادهایی با حضور گالری گاگوسیان و مؤسسه هنرهای معاصر، نمایش فیلم با همکاری Secret Cinema’s Future Shorts و برنامه اجرای زنده موسیقی با مجله Dazed & Confused بوده است. Second Home در مجموع از ۱۲ سرمایه گذار، ۳۵.۲ میلیون دلار پول گرفته است.

LogicallyLogically

این مجموعه یک استارتاپ فناورانه است که با یادگیری ماشینی کار می‌کند و مأموریت اصلی‌‌‌اش شناسایی اخبار جعلی و اطلاعات غلط است. این شرکت انگلیسی که در حال راه‌اندازی پلت‌‌‌فرمی به نام خودش است می‌‌‌تواند از داشتن عناوین فراوان، به خود ببالد، از «موتور جستجوی اخبار جعلی» تا «لایه‌‌‌ای از اعتبار روی اینترنت». به طور خلاصه، هدف Logically استفاده از پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشینی و نظارت انسانی جهت مبارزه با سوگیری و اطلاعات غلطی است که در اخبار مربوط به هر موضوع وجود دارند. پلت‌‌‌فرم Logically درنهایت به‌‌‌عنوان یک فیلتر عمل کرده و اطمینان حاصل خواهد نمود که کاربران به سرعت از اطلاعاتی استفاده خواهند کرد که معتبر، متناسب با معادل‌‌‌های واقعی و دارای انسجام منطقی هستند. این شرکت که در سال ۲۰۱۷ متولد شده، تاکنون ۱ میلیون دلار در مرحله‌‌ بذرمایه سرمایه جذب کرده است.

eSolidareSolidar

استارتاپی است که فروشگاه آنلاین خیریه‌‌ خود را ایجاد نموده تا امکان حمایت شهروندان عادی از دغدغه‌‌‌هایی که برایش شکل گرفته را فراهم سازد. eSolidar از زمان تأسیسش در سال ۲۰۱۴، مصرف‌‌‌کنندگان را با مسائل اجتماعی پیوند داده و برای خیریه‌ها امکان تنوع بخشی به روش‌های کسب منابع مالی را فراهم ساخته است. این روش‌ها، اعم از فروشگاه‌‌‌های خیریه‌‌ برخط، کمک‌‌‌های مالی و حراج‌‌‌های ویژه‌‌ خیریه با حضور افراد مشهور و برندها می‌باشند. برخی از مسائلی که دغدغه‌‌ این استارتاپ اهل براگای پرتقال است، از این قرارند: رفاه اجتماعی، محیط زیست، آسایش حیوانات، حمایت از قربانیان، هنر، فرهنگ و علوم انسانی، توسعه‌‌ بین‌‌‌المللی و حقوق بشر، معلولیت‌‌‌ها، آموزش، حمایت از سالمندان و غیره. شرکت به منظور تداوم یافتن فعالیت‌‌‌های خیریه‌‌‌اش، ۱.۲ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

Aponomyaponomy

این استارتاپ که در سال ۲۰۱۶ در سوئد تأسیس شده است در زمینه‌‌ منابع انسانی با رویکردی کاملاً منحصربه‌‌‌فرد و پلت‌‌‌فرمی نوآورانه با نام The Bourne فعالیت دارد. The Bourne به مشتریانش، افراد یا شرکت‌‌‌ها قول می‌‌‌دهد که آنها را در یافتن هدف در زندگی کاری و شخصی‌‌‌شان یاری دهد. این حرف‌‌‌ها با تعهد شرکت همراه برای استفاده از فن‌آوری اطلاعات جهت هدف‌‌‌گیری اهداف جهانی ملل متحد، مثل ریشه‌‌‌کن کردن فقر، حفاظت از کره‌‌ زمین و برقراری صلح و سعادت همراه است. اولین نسخه‌‌ این پلت‌‌‌فرم قرار است اواخر امسال راه‌‌‌اندازی شود. این شرکت در مرحله‌‌ بذرمایه حدود ۱۳.۰۰۰ دلار (۱.۲ میلیون کرون سوئد) پشتوانه گرفته است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۵ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *