اکوسیستماخبار استارتاپیکارآفرینی و استارتاپ

برگزاری رویدادهای بوت کمپ به شیوه غیرحضوری

لیمو HR

کرونا سبب خیر شد، گاهی وقتها ما باید دیدگاهمان را نسبت به وقایع تغییر بدهیم و نکات مثبت را از دل مشکلات و سیاهی ها بیرون بکشیم. بعد از تغییراتی که ویروس کویید ۱۹ به کسب و کارها و سیستم آموزشی وارد کرد، جهان به سمت بیزنس های آنلاین و دوره های آموزشی مجازی روی آورد که این مهم خود باعث تحولات عظیمی شد، مرکز نوآوری و فناوری آما نیز به فعالیت های خود به شکل غیر حضوری ادامه داد و شروع به برگزاری رویدادها و بوت کمپ های آنلاین و مجازی کرد و با توجه به موفقیت هایی که در این زمینه بدست آورد تصمیم به ادامه راه به سبک آنلاین گرفت. برای اشتراک‏ گذاری تجربیات برگزاری و شرکت در بوت‏ کمپ‏ های تخصصی در این مقاله توضیحات مفصلی ارائه کرده ‏ایم.

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که با اصطلاح بوت کمپ در اکوسیستم نوآوری ایران برخورد کرده باشید. اولین سوالی که به ذهن خطور می‏کند این است که اصلاً بوت کمپ چیست؟ اشتراک گذاری دانش و تجربیات در یک دوره فشرده اولین پاسخی است که دریافت می‏ کنید. خب مگر در بقیه دوره ‏های آموزشی چه اتفاقی می افتد که بوت کمپ تغییری در آن ایجاد کرده باشد. برای اشتراک‏ گذاری تجربیات برگزاری و شرکت در بوت‏ کمپ‏ های تخصصی در این مقاله توضیحات مفصلی ارائه کرده‏ ایم.

تاریخچه بوت کمپ و مفاهیم آن

برای اینکه با مفاهیم بوت کمپ آشنا شویم باید راجع به تاریخچه بوت کمپ اطلاعاتی داشته باشیم. دکتر Bill Orban برای اولین بار در سال ۱۹۶۱ برنامه ای را برای تناسب اندام پرسنل نظامی نیروی هوایی سلطنتی کانادا طراحی می کند.

دوره های آموزشی! پس مفهوم بوت کمپ به دوره های آموزشی با هدف تعلیم افراد در دوره ی زمانی مشخص با برنامه ریزی دقیق اشاره میکند. در واقع بوت کمپ به آموزش گام به گام همراه با برنامه ریزی خاص تلقی میشود.

بوت کمپ

چه کسانی به بوت کمپ نیاز دارند؟

بوت کمپ یک برنامه آموزشی کوتاه اما فشرده است که برای افرادی که به دنبال رشد هستند می تواند بسیار تأثیر‌گذار باشد، استارت آپها و داوطلبان میتوانند با گذارندن این دوره‌ها با فعالیتهای آموزشی مشخص‌شده سطح علم و دانش خود را بالا برده و سریعتر مسیر وارد‌شدن به بازار را طی کنند و به نتیجه دلخواه برسند، معمولا دانشجویان، پژوهشگران و داوطلبان با انگیزه برای تحقق بخشیدن به برنامه های کسب و کاری خود نیاز به گذراندن دوره‌های آموزشی بوت کمپ دارند. امروزه بوت کمپ های تخصصی مانند، بوت کمپ حمل و نقل برقی، بوت کمپ برنامه نویسی، بوت کمپ انرژی، بوت کمپ هوش مصنوعی و … در ایران توسط مراکز نوآوری و فنآوری برگزار میشود که مرکز نوآوری و فنآوری آما نیز یکی از این مراکز فعال است.

آمادگی فنی و ذهنی برای شروع کسب و کار

برای شروع هر کاری نیاز به آمادگی ذهنی در افراد وجود دارد. یکی از راههای آماده‌سازی فنی و ذهنی برای شروع کسب و کار، گذراندن دوره‌های بوت کمپ است. بوت کمپ به شما کمک میکند در کنار آمادگی ذهنی، توانایی‌های فنی و عملی خود را نیز بالا برده و با تمامی چالش های موجود آشنا شوید و بتوانید در لحظه مدیریت امور را در دست داشته باشید. یکی از دوره های مؤثر در این زمینه گذراندن دوره های مدیریت شکست است. با شروع هر کسب و کاری احتمال شکست وجود دارد ولی این حقیقت نباید باعث شود نا امید شوید و دست از کار بکشید بلکه با پیش بینی چالش ها و ایجاد راه حل میتوانید از شکست های احتمالی جلوگیری کرده و یا با آگاهی قدم بردارید.

آمادگی برای ورود به بازار کار

بعد از آمادگی های فنی و ذهنی و عملی کردن کسب و کار خود باید با برنامه‌ریزی دقیق برای ورود به بازار کار قدم بردارید. بازار کار به عرضه و تقاضا اشاره دارد که معمولا به اقتصاد کشورها برمیگردد. یعنی شما باید کالاها و خدماتی ایجاد کنید که در بازار نیاز مردم و مخاطبان باشد. بازار کار را باید هم در سطح اقتصاد کلان و هم در سطح اقتصاد خرد بررسی کرد. عرضه و تقاضا تحت تأثیر پویایی بازار داخلی و بین‌المللی است، عواملی مانند مهاجرت، سن جمعیت کشور، سطح تحصیلات مردم و تولیدات خالص و ناخالص داخلی و خارجی. این اواخر نیز با مشکلاتی که کرونا برای همگان ایجاد کرده،  بازار کسب و کارهای آنلاین داغ است و کارآفرینان سعی در ایجاد مشاغل مجازی کردند.

رویدادهای آنلاین

رویدادهای آنلاین چیست؟ و به چه رویدادهایی، رویداد آنلاین گفته می شود؟ رویدادها و همایش ها و دورهمی ها به موقعیت هایی گفته می شود که با برنامه ریزی دقیق و از پیش تعیین شده، موضوعی خاص را مورد بررسی و بحث قرار میدهند، مانند برگزاری جشن ها، دوره‌های آموزشی و مراسم ها در مجامع عمومی. این رویدادها به مناسبت های مختلف بر اساس نوع آن، موضوعات و گسترده بودن تقسیم بندی میشوتد. حالا در نظر بگیرید این رویدادها باید به صورت آنلاین برگزار شود. در ابتدا شاید به نظر کمی دشوار بیاید اما با برنامه ریزی دقیق در اجرای رویداد و اطلاع رسانیهای به موقع، تجربه جالبی است. همه افراد در هر موقعیتی حتی در منزل میتوانند از هرجای ایران در این رویدادها شرکت کنند و از آموزش های تخصصی بهره مند شوند.

بوت کمپ

تغییر و بهینه کردن شیوه آموزش

درگیری های دنیای امروزه با ویروس کوید ۱۹ تحولی در تمامی بیزنس های جهانی ایجاد کرد که کشور ما نیز از این تحول تقریباً عظیم بی نصیب نماند. بیشتر کسب و کار ها به سمت کسب و کارهای مجازی تغییر مسیر داد و این تغییر و تحول سبب خیر شد.

مرکز نوآوری و فناوری آما پس از کرونا تصمیم به برگزاری بوت کمپ های خود به شکل کاملاً مجازی و غیر حضوری گرفت که عملاً باعث شد برنامه‌ریزی ها و استراتژی عملکرد بوت کمپ به سمت بوت کمپ آنلاین تغییر جهت دهد و چه بسا تا به امروز موفق بوده است.
برای اولین بار تجربه مثبت مرکز نوآوری و فناوری آما در برگزاری بوت کمپ انرژی در ساختمان به صورت آنلاین و غیر حضوری سبب شد تا ایده رویداد آنلاین برای خانواده آما جذاب به نظر بیاد و تصمیم به ادامه دادن برگزاری این رویدادهای غیر حضوری بگیرد. اگرچه رویداد آنلاین سختی‏های خاص خود را دارد اما مزایای آن باعث نهادینه شدن این سبک برگزاری خواهد شد. تغییر در سبک برگزاری رویدادها که شاید بدون کرونا اتفاق نمی‏افتاد ولی عدو سبب خیر شد.

بوت کمپ انرژی در ساختمان و بوت کمپ تخصصی هوش مصنوعی در فاصله تیر ماه تا شهریور ۱۳۹۹ با موفقیت برگزار گردید و این موفقیت منجر به آن شد که بوت کمپ حمل و نقل برقی نیز در آما به شکل غیرحضوری از بهمن ماه شروع شود و تا ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت. این بوت کمپ در طی ۲۵ ساعت آموزش به مدت ۸ هفته ادامه خواهد داشت. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت مرکز نوآوری و فناوری آما مراجعه فرمایید.

بوت کمپ

برگزاری بوت کمپ به شیوه حضوری بهتر است یا غیر حضوری؟

 آغاز یک بوت کمپ بعد از اطلاع رسانی عمومی، ثبت نام شرکت‌کنندگان و به اشتراک گذاشتن برنامه دقیق آموزش ها، معرفی استادان و متخصصان، همچنین ساعات حضور است.

در بوت کمپ های غیر حضوری، مدیریت زمان حرف اول را میزند و یکی از مزیت های رویدادهای آنلاین است، همه برنامه ها باید خیلی دقیق و به موقع انجام شود تا برنامه ای از قلم نیفتد و شرکت‌کنندگان نیز دچار کسالت نشوند. بوت کمپ حمل و نقل الکتریکی آما با حضور منتورها، مشاوران و متخصصان با تجربه، برای آموزش های تخصصی، توانمند‌سازی افراد همچنین تیم سازی برگزار می گردد.
باید توجه داشت که گاهاً در برگزاری این رویدادهای آنلاین چالش هایی وجود دارد، مثلا در فاز تیم سازی موقعیت کمی پیچیده میشود. تیم ‎‏سازی در میان افرادی که باهم آشنایی نداشته‏اند و باید در بستر کلاس‏های مجازی به شناخت برسند، در ابتدای کار کمی عجیب به نظر می‏رسد. این موضوع نیازمند صرف زمان بیشتر و همراهی منتورها و مشاوران کار گروهی برای پویاسازی فضا و ایجاد تعامل بین شرکت‏کنندگان می‏باشد. تیم‏ سازی حضوری اگرچه جذاب‏تر به نظر می‏رسد اما تیم ‏سازی مجازی نیز شدنی است و می‏تواند به یک فرهنگ جدید تبدیل شود.

 کارآفرینی غیر حضوری، آری!!!

تحولات کسب و کارهای آنلاین استارتاپ ها و کارآفرینان را به سمت فضاهای مجازی و فعالیت در شبکه های اجتماعی میکشاند، داشتن دانش کافی برای درست استفاده کردن از فضاهای مجازی، همچنین برای تعاملات و ارتباطات در بازار کار بسیار مهم است.
نقش شبکه‌های اجتماعی امروزه رابطه مستقیمی با پیشرفت و توسعه بازار کار دارد. همه روزه شاهد بیزینس های آنلاین و کارآفرینی های غیر حضوری در زمینه های مختلف هستیم، این بستر مناسبی است برای استارتاپ ها تا بتوانند ایده هایشان را در فضاهای اجتماعی پر مخاطب، برجسته کرده و به دید عموم برسانند.
کار افرینی غیر حضوری

در بوت کمپ آنلاین شرکت‌کنندگان در راستای اهداف خود و توسعه راهکارهای نوآورانه تخصصی، با مباحث تخصصی آشنا شده و دیدگاه مناسبی نسبت به کسب و کار و مهارت های فردی و تیمی پیدا خواهند کرد. تفاوت بوت کمپ با دیگر رویدادها در تغیر دیدگاهها و عملی ساختن ایده هاست. بدست آوردن مهارت های فردی و اجتماعی می تواند پیوندی باشد بین ایده تا ثبت.

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، هدف از برگزاری بوت کمپ های آنلاین، فرهنگ سازی آموزش های غیر حضوری و حتی فعالیت های ترکیبی حضوری و مجازی است، همچنین توسعه کسب و کارهای آنلاین و کارآفرینی به شیوه نوین.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۴.۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *