صنایع خلاق و فرهنگیکسب و کارهای صنایع خلاق و فرهنگیمعرفی استارتاپ

ماهد ، فروشگاه سبک زندگی

گفتگو با مرتضی اعلایی، بنیان گذار ماهد

لیمو HR

خانه ماهد با رویکرد تولید محصولاتی کاربردی با محوریت سبک زندگی ایرانی اسلامی در خانه ای قدیمی ساکن در قم تاسیس شده است و می توان گفت تداعی کننده حال و هوای گذشته و نوستالژی آن دوران می باشد. در حقیقت با همین دیدگاه فعالیت خود را آغاز کرده است. ماهد برای پیشبرد اهدافش محصولات کلیدی خود را تحت عنوان اتاق های خانه ماهد ارائه کرده است.

از جمله این محصولات، اتاق هدایا و سوغات ماهد می باشد که یادآور رنگ و بویی از سنت ها و هویت ریشه دار فرهنگی ماست، اتاق هیئت و مقاومت نیز برای اجرای مناسک مذهبی و اتاق خوشحالی جات کتاب که ارائه دهنده ابزار های مورد نیاز کتاب خوان ها است. از این رو به گفتگو با بنیان گذار ماهد، استارتاپ فعال در حوزه صنایع خلاق پرداختیم:

جهت آشنایی بیشتر مخاطبین کمی از خودتان برایمان بگویید.

بنده مرتضی اعلایی هستم متولد ۸ بهمن سال ۱۳۶۶، تحصیلات خود را در مقطع دیپلم، رشته گرافیک از هنرستان به اتمام رسانده ام و مشغول به فعالیت در اکوسیستم استارتاپی می باشم.

از سن ۱۱ سالگی کار خود را در حوزه هنر آغاز کرده ام و پس از گذراندن دوره گرافیک در هنرستان، اولین آتلیه طراحی گرافیک خود را راه اندازی کرده ام. پس از مدتی با خریداری دستگاه چاپ، خدمات تبلیغاتی را به دفتر خود اضافه کرده ام تا آن که در سال ۹۱ ماهد را تاسیس کرده ام.

استارتاپ ماهد

از زبان خودتان صنایع خلاق را تعریف کنید.

صنایع خلاق به صنایعی گفته می شود که ارزش پیشنهادی آن ها برگرفته از نرم افزار است و ارزش افزوده بالایی دارند.

لطفا شرکت خلاق خود را معرفی کنید.

شرکت بارقه هنر اسلامی با برند تجاری ماهد در حوزه طراحی و تولید محصول فعالیت می کند.

نام ماهد به چه معنی می باشد؟

ماهد از اسما الهی به معنای گستراننده و پهن کننده است.

“ماهد” در راستای چه اهدافی شکل گرفت؟

زندگی مدرن امروز به تدریج هویت و اصالت ما را کم رنگ می کند، بنابراین مستلزم اقداماتی می باشد تا از زوال فرهنگی و هویتی جلوگیری شود. ماهد نیز در راستای همان اهداف شکل گرفته است و می کوشد محصولاتی تولید کند که به حفظ داشته های فرهنگی یک ملت بپردازد.

شرکت خلاق ماهد

ماهد با کدام خصلتش در صنایع خلاق جا گرفت؟

ماهد با دیدگاه تولید محصولات هنری در صنایع خلاق شناخته شده است، به دلیل آن که در اکثر مواقع تولیدات از نظر هنری ضعیف می باشند و اگر که مطلوب بوده باشند هم رشد نکرده اند، شاید به دلیل آن که ساختار های فرهنگی و هنری عمدتا از بستر های اقتصادی و صنعتی فاصله داشته اند و به صورت موردی و محدود به بازار ارائه شده اند.

مزیت صنایع خلاق بودن چیست؟

پیش از شروع فعالیتمان در عرصه صنایع خلاق، به عنوان صنعت ترکیبی و نوآورانه به تولید کار می پرداختیم، به همان خاطر هیچ سازمان و ارگانی از ما حمایت نمی کرد و متولی در این زمینه نداشته ایم، بنابراین با ورود به صنایع خلاق از این جهت وجهه مطلوب تری پیدا کرده ایم.

ماهد

محصولاتی که ماهد ارائه می کند، شامل چه زمینه هایی می باشند؟

اصولی که در ارتباط با ورود به بازار تعریف کرده ایم دربردارنده فرهنگ و هویت دینی، هنر و اصالت ایرانی، نوآوری و فناوری، صنعت، تولید و اقتصاد می باشد. رعایت تمامی این اصول منجر به تولید محصولاتی خاص، زیبا، کاربردی منطبق با بازار و رقابتی می شود. اساسا تمامی محصولات ماهد با محوریت سبک زندگی ایرانی اسلامی تولید می شوند.

تیم ماهد به چه مهارت هایی مسلط می باشند؟

ویژگی تمامی افراد تیم ماهد آن است که بسیار جسور، ریسک پذیر و علاقه مند به تولید محصولاتی خلاق در راستای تامین نیاز های کاربران هستند. تیم هنری ماهد شامل اساتید بسیاری است که در حوزه هنر ایرانی منحصر به فرد می باشند. آن ها درک از نظام سبک زندگی و تمدن نوین ایرانی اسلامی، توانایی علمی و عملی در تولید و صنعت، تسلط بر مبانی، اصول بازار اقتصاد، نسل جدید بازاریابی و نگرش استارتاپی به حوزه محصولات فناوری و نوآوری را مبنای کار خود قرار می دهند.

تیم ماهد

با کدام تولید کنندگان از چه شهر هایی همکاری دارید؟

ماهد در بیش از ۱۰ شهر ایران با تولید کنندگان متفاوتی همکاری می کند و به صورت کلی با ساختار تولید بدون کارخانه فعالیت می کند. این مسئله موجب تاسیس بیش از ۵۰ کارگاه تولیدی جهت انجام کار های خدماتی و تولیدی شده است و بدین شکل اشتغال بالایی فراهم شده است که بسیار باعث خرسندیست.

علاقه مندان از چه طریقی می توانند برای تهیه محصولات ماهد اقدام کنند؟

آن ها می توانند با مراجعه به فروشگاه های طرف قرار داد ماهد از جمله، خانه ماهد در قم، سایت  ماهد، دیجی کالا، باسلام، ربیع و سایت های متعدد دیگر جهت تهیه محصولات مورد نظرشان اقدام کنند.

علاوه بر قم امکان خرید حضوری برای چه شهر هایی در دسترس می باشد؟

محصولات ماهد به صورت حضوری در بیش از ۲۰ شهر ایران قابل ارائه می باشند. علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت لیست شعبه ها به سایت ماهد مراجعه بفرمایند.

شرکت ماهد

تا به امروز کدام محصولات ماهد با استقبال بیشتری مواجه شده است؟

محصولات مربوط به اقامه عزای سید الشهدا، سوغات زوار و سفره های پارچه ای با اقبال خوبی روبرو شده است.

چه موفقیت هایی در عرصه بازار داخلی یا خارجی کسب کرده اید؟

به طور کلی در حوزه محصولات فرهنگی میزان فروشی که ماهد در بازار داخلی دارد، منحصر به فرد می باشد. لازم به ذکر است که در بازار خارجی بسیار محدود فعالیت کرده ایم، به همان خاطر نامش را موفقیت نمی گذاریم، اما حدودا در ۵ کشور محصولات خود را عرضه می کنیم که این میزان هم در تولیدات فرهنگی قابل توجه است.

آیا از حمایت های زیست بوم شرکت های خلاق به طور موثر بهره برده اید؟

همواره تلاش ما در این راستا بوده است که از حمایت ها کمتر استفاده ببریم، اما می توان گفت

تنها جایی که ما را مورد حمایت مستمر خود قرار داده است و ما نیز بهره مند شده ایم زیست بوم شرکت های خلاق بوده است.

مزیت حضور در فضای رقابتی برای شما چه می باشد؟

حضور در این فضا موجب شده است تا انگیزه و تلاشمان بیشتر شود و برای ما بدین گونه ست که هر چه رقیب مقتدر تر باشد، به همان میزان پشتکار و رشد ما نیز افزایش خواهد یافت.

چه برنامه برای توسعه و رشد ماهد مدنظر دارید؟

ایجاد استارتاپ استودیو خشت، گامی برای توسعه و رشد ماهد بوده است که بسیار نوپا و کوچک می باشد. ماهد با بنیان خشت، زیر ساخت ها و امکانات خود را با کسب و کارهای نوپا در عرصه فرهنگ و هنر به اشتراک می گذارد و با رشد و توسعه آن ها سبدی بزرگ را در این عرصه از آن خود می کند.

جمع بندی پایانی…

موفقیت امروز ماهد حاصل تلاش های تیمی جوان، خلاق و عاشق است. امیدوارم در آینده شاهد پیشرفت های مستمر ماهد و رسیدن آن به جایگاه هلدینگ بین المللی در عرصه فرهنگ و هنر ایران باشم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۳.۷]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *