اخبار استارتاپی

اولین گزارش جامع روابط عمومی در ایران منتشر شد

لیمو HR

تریبون پلتفرم پیشگام انتشار رپورتاژ آگهی است و خدمات مرتبط با روابط عمومی دیجیتال را با دو رویکرد سئو و برندسازی به مشتریان خود ارائه می‌دهد. این شرکت همواره تلاش می‌کند تا با تولید محتوای مفید برای مخاطبان خود بتواند نقش پررنگ‌تری را ایفا کند. در همین راستا، گزارشی از وضعیت روابط عمومی تهیه کرده که برای اولین بار در ایران اتفاق می‌افتد. این گزارش با همکاری ۳۸۰ نفر از فعالان روابط عمومی و فعالان رسانه‌ای تهیه شده است و می‌تواند از وضعیت این حوزه در سالی که گذشت و همچنین جایگاه، چالش ها و آینده روابط عمومی دید مناسبی به فعالان این حوزه بدهد. در ادامه بخشی از اولین گزارش جامع روابط عمومی را مرور خواهیم کرد:

مسیر خبرنگاری به روابط عمومی، شلوغ‌تر از سایر مسیرها

تجربه کاری پیش از ورود به حوزه روابط عمومی

۳۹درصد از فعالان حوزه روابط عمومی از طریق خبرنگاری و رسانه وارد این حوزه شده‌اند که تقریبا با مجموع مسیرهای دیگر (مارکتینگ، محتوا و دانشگاه) برابر است. ارتباط رسانه‌ها با روابط عمومی‌ سازمان‌ها می‌تواند علت مناسبی برای این اتفاق باشد.

 

بیش از نیمی از فعالان روابط عمومی، مدیر یا کارشناس ارشد هستند

عنوان شغلی در حوزه روابط عمومی

درصد فراوانی مدیران روابط عمومی در شرکت‌های خصوصی با کارشناسان ارشد در سازمان‌های دولتی برابر است.

 

کارشناسان روابط عمومی فارغ از جنسیت، درآمد یکسانی دارند

میزان درآمد ماهانه

تنها ۳۴درصد از تیم‌های روابط عمومی، بیشتر از ۴ عضو دارند

گزارش

۲۹درصد از تیم‌های روابط عمومی ارتش یک‌نفره هستند.

تیم‌های روابط عمومی در شرکت‌های دولتی، معمولا تک‌نفره هستند. در حالی که شرکت‌های خصوصی و خصوصی-دولتی، تیم‌های روابط عمومی ۲ تا ۴نفره را ترجیح می‌دهند.

به نظر می‌رسد سازمان‌ها تا ۵۰۰نفر، به یک تیم روابط عمومی ۴نفره بسنده می‌کنند؛ اما با بزرگتر شدن سازمان (بیش از ۵۰۰ نفر) اعضای تیم‌های روابط عمومی هم تقریبا ۲برابر می‌شوند.

 

ارتباط با رسانه، فعالیت کلیدی روابط عمومی

بخش های روابط عمومی در سازمان

ارتباط با رسانه‌ها در کنار تولید محتوا و برگزاری رویدادها، بخش اصلی وظایف تیم‌های روابط عمومی را پوشش می‌دهد؛ در حالی که آموزش مدیران ارشد، در آخرین اولویت‌های تیم روابط عمومی قرار دارد.

 

برای افزایش ارزش روابط عمومی، نقش آن را درست تعریف کنید

ارزش روابط عمومی در سازمان ها

 

روابط حاکمیتی در آخرین اولویت تمرکزی فعالان روابط عمومی

تمرکز فعالان روابط عمومی

روابط رسانه‌ای با اختلاف در صدر مواردی است که متخصصان روابط عمومی روی آن تمرکز دارند.

«ارتباط با ذی‌نفعان» در شرکت‌های خصوصی با ۴۱درصد، بعد از «ارتباط رسانه‌ای» بیشترین میزان تمرکز را دربرمی‌گیرد؛ در حالی که در شرکت‌های دولتی و خصوصی-دولتی به ترتیب ۲۵ و ۱۵درصد را به خود اختصاص داده است.

 

رسانه‌های داخلی کسب‌وکار، بستر موردعلاقه تیم‌های روابط عمومی برای انتشار اخبار

میزان استفاده از رسانه ها

تیم‌های روابط عمومی زیرمجموعه مارکتینگ، در استفاده از رسانه‌ها توازن بیشتری دارند. اعضای این تیم، نسبت به زیر مجموعه منابع انسانی و مدیرعامل، به ترتیب ۳۲ و ۲۶درصد از رسانه‌های داخلی کمتر استفاده می‌کنند.

 

اینستاگرام هنوز هم با اختلاف در صدر

میزان استفاده از شبکه های اجتماعی

طبق تحقیقات Sprout Social، حدود ۵۸درصد از مخاطبان شبکه‌های اجتماعی از کسب‌‌وکاری که در این فضا دنبال کرده‌اند، خدمات خود را تامین می‌کنند.

به همین خاطر سازمان‌ها هم فعالیت در این رسانه‌های داخلی را تقویت کرده‌اند تا بتوانند گوی سبقت را از رقبای خود بربایند. در این میان از نگاه فعالان روابط عمومی، اینستاگرام بیشتر از سایر شبکه‌های اجتماعی اهمیت دارد.

 

روابط عمومی، رایگان نیست!

چالش های حوزه روابط عمومی

به نظر می‌رسد با تخصیص بودجه مناسب به تیم روابط عمومی، بخش قابل توجهی از چالش‌های این حوزه برطرف شوند.

همچنین افزایش دانش جمعی در حوزه روابط عمومی می‌تواند به تخصص نیروهای آن و نحوه ارتباط‌گیری با سایر سازمان‌ها کمک کند.

 

بیش از دو سوم فعالان روابط عمومی به فکر مهاجرت از ایران هستند!

مهاجرت

در صفحات قبلی اشاره شد که «جذب و حفظ نیروی متخصص» یکی از چالش‌های حوزه روابط عمومی به حساب می‌آید و در این نمودار نیز شاهد تمایل ۶۸درصدی فعالان این حوزه به مهاجرت هستیم.

مدیران ارشد روابط عمومی ۱۰درصد بیشتر از میانگین، به مهاجرت فکر می‌کنند.

همچنین به نظر می‌رسد افرادی که در شرکت‌های دولتی کار می‌کنند ۱۶درصد کمتر از فعالان شرکت‌های خصوصی، به رفتن از ایران فکر می‌کنند.

همچنین میل به مهاجرت در زیرمجموعه‌های مارکتینگ و مدیرعامل‌ها به ترتیب ۷۷ و ۶۵درصد هستند.

 

در ۲ سال آینده، روی برنامه‌ریزی استراتژیک بیشترین وقت را بگذارید

مهارت های فردی حوزه روابط عمومی

از نگاه فعالان روابط عمومی شرکت‌های خصوصی، برنامه‌ریزی استراتژیک مهم‌ترین مهارت فردی است که باید در ۲ سال آینده در نظر بگیرند؛ در حالی که فعالان شرکت‌های دولتی و خصوصی-دولتی به توسعه محتوای چندرسانه‌ای و یادگیری هوش مصنوعی بیشترین اهمیت را می‌دهند.

آمارها نشان می‌دهند روابط رسانه‌ای، با اینکه از نگاه زیرمجموعه‌های مارکتینگ در اولویت دوم قرار دارد، اما برای زیرمجموعه‌های مدیرعامل در اولویت ششم هستند.

این در حالی است که توسعه محتوای چندرسانه‌ای برای زیرمجموعه‌های مدیرعامل در درجه دوم اهمیت قرار دارد اما برای زیرمجموعه‌های مارکتینگ، رتبه‌ای بهتر از ۸، نصیب آن نشده است.  

 

اگر نتایج این گزارش برای شما جالب بود و تمایل داشتید اطلاعات مفصل‌تری را بخوانید، می‌توانید گزارش کامل را از اینجا دانلود کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *