مقالات فین تک

بهترین موقع خرید صندوق طلا

لیمو HR

در یکی دو سال گذشته تورم چه در سطح جهانی و چه در اقتصاد داخلی تاثیرات زیادی داشته است. افزایش سطح عمومی قیمت‌ها همه را به این فکر انداخته است که بیش از پیش به سرمایه گذاری در بازارهای دارایی مختلف فکر کنند. در این میان، طلا به عنوان یکی از بازارهای دارایی که طرفداران بسیاری دارد، زمینه سرمایه گذاری موفقی به شمار می‌آید و در اوضاع تورمی قابلیت آن را دارد تا همگام با تورم حرکت کند و گاهی بازدهی بیش از تورم داشته باشد. طلا در این شرایط می‌تواند زمینه سرمایه گذاری مناسبی برای حفظ ارزش پول باشد اما بسیاری از افراد اقدام به سرمایه گذاری در طلا به صورت فیزیکی می‌کنند. به این معنی که به بازار طلا می‎روند و اقدام به خرید قطعات طلا می‌کنند.

این در حالی است که سرمایه گذاری در طلا به صورت غیر فیزیکی که همان سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری طلا مانند صندوق طلای کیان باشد هم امکان‌پذیر است. این نوع سرمایه گذاری در طلا می‌تواند مزایای قابل توجهی برای سرمایه گذار داشته باشد.

در ادامه شناخت بیش‌تری نسبت به سرمایه گذاری در طلا به صورت مستقیم و غیرمستقیم به دست خواهیم آورد و مزایا و معایب هر کدام از آنها را بررسی خواهیم کرد. در انتها به این مهم خواهیم پرداخت که بهترین موقع خرید صندوق طلا چه زمانی است؟

صندوق طلا

سرمایه گذاری آگاهانه در طلا

این‌که افراد برای سرمایه گذاری در طلا به صورت مستقیم و با مراجعه به بازارهای طلا و خرید قطعات این فلز زرد اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند به این خاطر است که شاید نسبت به سرمایه گذاری غیرمستقیم در طلا اطلاعات کافی ندارند. سرمایه گذاری در طلا به روش سنتی که همگی با آن آشنا هستیم می‌تواند معایب و خطراتی را برای فرد سرمایه گذار به همراه داشته باشد.

معایب خرید طلا به صورت فیزیکی

فرقی ندارد مایل به خرید قطعات تزئینی طلا یا انواع سکه طلا باشیم، عباراتی مانند اجرت ساخت یا حباب و مالیات در زمان خرید طلا برای‌مان آشنا است. همیشه برای خرید طلای تزئینی لازم است که بیش از میزان وزن طلایی که می‌خریم پول بپردازیم و این پرداخت بیش از اندازه به خاطر اجرت ساخت و مالیات است. سوال این است که اگر از خرید قطعات تزئینی طلا، قصد سرمایه گذاری در این فلز گرانبها را داریم پس چرا باید طلای تزئینی بخریم که بخواهیم اجرت ساخت و مالیات بپردازیم؟

ممکن است به عنوان راهکاری برای این‌که از اجرت ساخت و مالیات آسوده شویم سراغ طلای آب شده برویم. اما موضوع این‌جا است که طلای آب شده را باید از شخص یا طلافروشی مورداعتماد خرید.

سرمایه گذاری در سکه طلای فیزیکی

در کنار خرید قطعه طلای تزئینی یا طلای آب شده به عنوان گزینه‌‎های معمول در سرمایه گذاری در طلا به روش سنتی، نوع دیگری از سرمایه گذاری در طلا به صورت فیزیکی هم وجود دارد که همان خرید سکه طلا در انواع مختلف است. خرید سکه طلا از سکه‌های گرمی گرفته تا تمام سکه امامی هم از نوع رایج سرمایه گذاری در طلا به حساب می‌آید. کافی است تا در زمان خرید انواع سکه‌های طلا، به میزان پولی که بابت‌شان پرداخت می‌کنیم توجه کنیم. به عنوان مثال، وزن سکه امامی ۸ گرم و ۱۳۳ سوت است. اگر به قیمت این روزهای خرید سکه امامی توجه کنیم، متوجه می‌شویم که میزان پولی که پرداخت می‌کنیم بسیار بیشتر از وزن طلای به کار رفته در سکه است. این اختلاف قیمت و ارزش ذاتی را حباب قیمتی سکه طلا می‌گویند. در سکه‌های کوچک‌تر این نسبت به ۵۰ درصد و گاهی بیش‌تر هم می‌رسد. یعنی این روزها نیمی از پولی که بابت خرید ربع سکه طلا می‌دهیم مربوط به حباب آن‌ها می‌شود. بنابراین بهتر است راه بهتری را برای سرمایه گذاری در طلا که همان صندوق طلا باشد انتخاب کرد.

خطرات خرید طلای فیزیکی

سرمایه گذاری در طلا به روش سنتی از قطعات طلای تزئینی گرفته تا طلای آب شده و انواع سکه طلا می‌تواند خطراتی را برای سرمایه گذاران در این زمینه به همراه داشته باشد. مهم‌ترین خطری که طلای فیزیکی را تهدید می‌کند، سرقت است. از زمان خرید طلای فیزیکی تا بازه زمانی که از قطعه طلا در خانه محافظت می‌شود باید خطر سرقت را در نظر گرفت. از طرف دیگر، گم شدن قطعات طلا هم می‌تواند خطر دیگری در روش سنتی سرمایه گذاری در طلا به حساب بیاید.

سرمایه گذاری در صندوق طلا

بعد از بررسی معایب سرمایه گذاری در طلا به روش سنتی، بهتر است به ابزار مالی نوینی به نام صندوق سرمایه گذاری طلا بپردازیم. صندوق طلا سبدی متشکل از اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده سکه طلا و بخش کوچکی از دارایی‌های دیگر دارد. با خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های سکه طلا مانند صندوق طلا کیان نیازی به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده که در روش سرمایه گذاری در طلا فیزیکی وجود دارد نیست و همچنین اجرت ساخت هم پرداخت نمی‌شود. شفافیت و امنیت در صندوق طلا به خاطر نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و بهره‌مندی از فضای آنلاین با امنیت بسیار بالا است و خبری هم از طلای تقلبی فیزیکی نیست. حال که با صندوق طلا و ساختار آن آشنا شده‌ایم، این سوال مهم به وجود می‌آید که بهترین موقع خرید صندوق طلا چه زمانی است؟

بهترین موقع خرید صندوق طلا

صندوق طلا به عنوان گزینه مناسب سرمایه گذاری در این فلز گرانبها می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش سنتی سرمایه گذاری در طلا باشد. اما چه زمانی بهترین موقع خرید صندوق طلا است؟ به طور معمول، بهترین موقع خرید صندوق طلا مربوط به زمانی می‌شود که قیمت جهانی طلا افزایش داشته باشد یا انتظارات تورمی در کشور تشدید شده باشد. از طرف دیگر، افزایش قیمت دلار در برابر ریال نیز می‌تواند به طور مستقیم در بالا رفتن قیمت طلا نقش داشته باشد. در این مواقع، می‌توان از طریق اپ کیان دیجیتال اقدام به خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق طلای کیان کرد یا از طریق پرتفوی شخصی در ساعت‌های ۱۲ تا ۱۵ روزهای کاری شنبه تا چهارشنبه می‌توان با جستجو نماد گوهر اقدام به خرید واحدهای سرمایه گذاری این صندوق کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *