مقالات کارآفرینی

اهمیت نقش زنان در توسعه کسب و کار

لیمو HR

با نگاهی کوتاه به چند دهه اخیر، می توان به سادگی متوجه تغییرات گسترده چهره کسب و کار شد. حالا ما در حال گذار از کسب و کارهای سنتی به شیوه های مدرن درآمدزایی هستیم و پررنگ شدن نقش زنان در توسعه کسب و کار، یکی از مهم ترین تغییرات این چند دهه محسوب می شود.

به نظر شما اهمیت نقش زنان در توسعه کسب و کار چیست؟ زنان چه مزایایی دارند که آن ها را برای مدیریت کسب و کار به گزینه ای ایده آل تبدیل می کند؟ برای خواندن جواب این سوال ها، با ما تا انتهای این مقاله در اکوموتیو همراه باشید.

 

زنان و کسب و کار در تاریخ

بیایید قبل از بررسی نقش زنان در توسعه کسب و کار، کمی از تاریخچه حضور آن ها در دنیای تجارت بدانیم. به گواه تاریخ، اولین سابقه حضور زنان در دنیای کسب و کار به ۱۸۷۰ قبل از میلاد مسیح و به تمدن بین النهرین در شمال عراق می رسد.

زنان آشوری در آن زمان در شبکه گسترده کسب و کار فعالیت داشتند و پیشگامان حضور در دنیای تجارت محسوب می شوند. سال ۱۶۵۹ میلادی، مارگارت هاردنبرک، زنی تاجر توانست با برقراری ارتباط میان هلند و مستعمرات تجاری به ثروتمندترین زن نیویورک تبدیل شود.

در طول قرن هجدهم، زنان به شکل وسیعی در دنیای کسب و کار فعال بودند. مری کارتین گدارد در ۱۷۶۶ توانست به عنوان اولین بانوی ناشر در جهان شروع به فعالیت کند و سی جی واکر، در ۱۸۹۰ به خاطر فعالیت در حوزه مراقبت از مو حدود یک میلیون دلار ثروت کسب کرد.

در همین سال ها بود که گابریلا شنل، اولین بوتیک خود را در ۱۹۱۳ افتتاح کرد تا بزرگ ترین برند زنانه مد و فشن در دنیا، استارت بخورد.

میانه قرن بیستم، تغییری در شکل نیروی کار ایجاد شد که منجر شد تا زنان بیشتر وارد مشاغل خانگی و کارهای خانه شوند. این تغییرات، مسئله کسب و کار را به مسئله ای جنسیتی تقلیل داد که تا دهه های پایانی این سده ادامه داشت.

اما مجددا در دهه های اخیر، تغییرات مثبتی در شکل چینش نیروی کار رخ داده است و مجددا زنان فرصت حضور در کسب و کار را پیدا کرده اند؛ هر چند راه زیادی تا رسیدن به نقطه ایده آل و پر کردن شکاف جنسیتی داریم، اما می توان نسبت به تغییرات حاضر امیدوار بود.

کسب و کار

اهمیت نقش زنان در توسعه کسب و کار

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا روی نقش زنان در توسعه کسب و کار و جریان کارآفرینی تاکید داریم. با فرض تفاوت ذاتی زنان و مردان در طبیعت، می توان گفت که ویژگی های ذاتی زنان، آن ها را به گزینه ای مناسب برای مدیریت کسب و کار و اثرگذاری بر توسعه آن تبدیل می کند. در ادامه با مزایای حضور زنان در کسب و کار آشنا خواهید شد:

 

۱.تنوع جنسیتی منجر به خلاقیت بیشتر می شود

مطالعات نشان داده اند که تنوع در محیط کسب و کار، از تنوع جنسیتی تا تنوع فرهنگ، سن و نژاد باعث تقویت خلاقیت و نوآوری در کسب و کار خواهد شد. همان طور که می دانید، خلاقیت بخش مهمی از توسعه کسب و کار محسوب می شود و همه سازمان ها و کسب و کارها، به دنبال اولویت بندی و بهره گیری از محیط کاری متنوع و فراگیر هستند.

تفاوت ذاتی مردان و زنان منجر به تجربیات و پیشینه های متفاوت آن ها می شود. این تفاوت، منجر به تفاوت در رویکرد آن ها در کسب و کار خواهد شد. چنین تفاوت هایی به معنای به چالش کشیدن یکدیگر و همکاری با افرادی است که متفاوت فکر می کنند و این یعنی بروز خلاقیت در ایده ها که می تواند محرک خوبی برای پیشبرد کسب و کار باشد.

در نظر داشته باشید که همه ما به طور ذاتی تمایل داریم با افرادی کار کنیم که مانند ما فکر می کنند. اما به عنوان رهبری واقعی، لازم است افرادی را استخدام کنید که شما را به چالش بکشند و زنان می توانند این مهم را برآورده کنند.

کسب و کار

۲.مهارت نرم افزاری زنان آن ها را به یک گزینه‌ خوب برای مدیریت تبدیل می کند

همه می دانیم که برای موفقیت شغلی، به دانش فنی و مهارت حرفه ای نیاز داریم. اما مدیرانی که مهارت های نرم افزاری قدرتمندی دارند، همواره در رده بهترین مدیران قرار می گیرند.

اگرچه اندازه گیری مهارت هایی مانند همدلی، ارتباط موثر و خودآگاهی دشوار است، اما این ویژگی ها آنقدر ارزشمند هستند که می توانند تفاوت زیادی در نتیجه کار مدیران ایجاد کنند.

مطالعات نشان می دهد که میان قدرت شخصیت مدیران و عملکرد آن ها در کسب و کار تفاوت معناداری وجود دارد. کارشناسان معتقدند مدیرانی که در ویژگی هایی مانند شفقت، صداقت و همدلی رتبه بالایی دارند، به طور متوسط ۹.۳۵ درصد نسبت به سایر مدیران موفقیت بیشتری در کسب و کارشان خواهند داشت.

مهارت های نرم و هوش هیجانی می تواند مزیت رقابتی کلیدی برای زنان در کسب و کار باشد و همین مسئله نقش زنان در توسعه کسب و کار را مشخص می کند. تحقیقات نشان داده است که زنان در ۱۱ مورد از ۱۲ شایستگی کلیدی هوش هیجانی، عملکرد بالاتری نسبت به مردان دارند.

خودآگاهی عاطفی، همدلی، مدیریت تعارض، سازگاری و کار گروهی از اساسی ترین مهارت هایی بودند که در این مطالعات مورد بررسی قرار گرفتند. زنان در این مهارت ها در رتبه بالاتری نسبت به مردان قرار می گیرند.

 

۳.زنان نماینده قدرت اقتصادی عظیمی هستند و بینش مصرف کننده مهمی دارند

بر اساس آمار و ارقام در دنیای تجارت جهانی، زنان سالانه بیش از ۲۰ تریلیون دلار در هزینه های مصرف کننده مشارکت دارند. این یعنی حجم عظیمی از بازار مصرف کننده به زنان اختصاص دارد.

این رقم حتی نسبت به حجم تجارت چین و هند هم بزرگ تر است. همچنین جمعیت زنان ۸۵ درصد بازار هدف مصرف کنندگان را به خود اختصاص داده است.

با مقایسه این ارقام بزرگ و شکاف موجود میان سهم زنان در دنیای تجارت، به نتایج ناامید‌ کننده ای می رسیم. تنها ۱۱درصد از مدیران تبلیغات را زنان تشکل می دهند و این یعنی چشم پوشی از بینشی بی نظیر که زنان به عنوان بزرگ ترین مصرف کنندگان جهان به خود اختصاص داده اند.

با در نظر گرفتن این واقعیت که زنان قدرت بالایی به عنوان مصرف کننده دارند، می توان پتانسیل آن ها را به عنوان فرصتی برای درک بهتر ماهیت مصرف کنندگان در نظر گرفت.

بهره گیری از بینش زنان می تواند محصولات و خدمات را جذاب تر و کسب و کار را سودآورتر کند. همین مسئله، نقش زنان در توسعه کسب و کار را به سادگی روشن می کند. برای اثبات این واقعیت، کافیست به این آمار شگفت انگیز توجه کنید: کسب و کارهایی که تنوع جنسیتی بیشتری نسبت به رقبا دارند، ۱۵ درصد بیشتر از میانگین صنعت خود، عملکرد مثبت نشان می دهند.

کسب و کار

۴.زنان در بسیاری از شاخه های دیجیتال مارکتینگ از مردان جلوترند

فراتر از ابزارهای سنتی تبلیغات مانند تبلیغات محیطی و چاپی، زنان در فضای بازاریابی شبکه های اجتماعی و خصوصا اینفلوئنسر مارکتینگ مسلط تر هستند. آمارها نشان می دهد که ۸۳.۹ درصد از کل پست های تبلیغاتی در سال های اخیر به زنان اختصاص داشته است.

به طور معمول، علاوه بر آن که تبلیغ کنندگان غالب در این فضا زنان هستند، موضوع تبلیغات و مخاطبین هدف هم زنان بوده اند و این واقعیت، قدرت نفوذ زنان در فضای تبلیغات مدرن را نشان می دهد.

کسب و کار

و در آخر

نقش زنان در توسعه کسب و کار غیر قابل انکار است. زنان در زمینه کسب و کارهای مدرن نقش موثری دارند، اما عمدتا این نقش و ظرفیت نادیده گرفته شده است. این مسئله خصوصا در ایران بارزتر و ملموس تر است و نشان می دهد که کسب و کارها  از چه پتانسیل بالایی غافل مانده اند.

نظر شما چیست؟ آیا زنان می توانند در توسعه کسب و کار از مردان موفق تر عمل کنند؟ آیا نمونه ای در این زمینه سراغ دارید؟ تجربیات و نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان اکوموتیو به اشتراک بگذارید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۳]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *