ابزارهای مدیریتی

ابزار چرخ زندگی

یک وسیله عالی برای به تعادل رسیدن در زندگی شخصی است

لیمو HR

چرخ زندگی یک ابزار عالی برای کمک به شما در بهبود تعادل زندگی است. این ابزار کمک می کند تا به سرعت و به صورت گرافیکی بخش هایی از زندگی خود را که می خواهید انرژی بیشتری به آن ها اختصاص دهید، شناسایی کنید و به شما کمک می کند تا متوجه شوید که در کجا می خواهید انرژی خود را کاهش یا افزایش دهید.

وقتی زندگی شما بسیار شلوغ است، یا تمام انرژی شما روی یک پروژه خاص متمرکز شده است، پیدا کردن تعادل در زندگی بسیار آسان است. در این حالت یک “نمایش هلیکوپتری” از زندگی خود باید داشته باشید، تا بتوانید اوضاع را به حالت تعادل در آورید.

اینجاست که چرخ زندگی به شما کمک می‌کند. این ابزار به شما کمک می‌کند تا هر قسمت از زندگی خود را در نظر بگیرید و ارزیابی کنید که چه چیزی متعادل است. به همین ترتیب، به شما کمک می‌کند مناطقی را که نیاز به توجه بیشتری دارند شناسایی کنید.

چرخ زندگی بسیار قدرتمند است زیرا در مقایسه با ایده آلی که دوست دارید در آن زندگی کنید، تجسم بصری روشنی از زندگی حال حاضر شما ارائه می‌دهد. علیت اینکه نام این ابزار “چرخ زندگی” است به این خاطر است که هر قسمت از زندگی شما مانند یک پره از چرخ، روی یک دایره کشیده می‌شود.

استفاده از ابزار چرخ زندگی

روش‌های زیادی برای استفاده از این ابزار وجود دارد. یکی از روش‌ها ایجاد دستی چرخ زندگی و ارزیابی تعادل خود از طریق مراحل زیر است. (این کار به شما امکان می‌دهد تا ابعاد زندگی خود را تعریف کنید.)

کاربرگ مربوط به این ابزار را که حاوی نمودار چرخ زندگی خالی است از انتهای مطلب دانلود کنید.

۱. در مورد مناطق زندگی خود طوفان فکری انجام دهید

با طوفان مغزی در مورد شش تا هشت بعد زندگی خود که برای شما مهم هستند شروع کنید. رویکردهای مختلف در این باره عبارتند از:

  • نقش هایی که در زندگی بازی می‌کنید، مانند: نقش همسری، پدر/ مادر، مدیر، همکار، عضو تیم، بازیکن ورزشی، رهبر جامعه یا دوست.
  • بخش هایی از زندگی که برای شما مهم هستند، مانند: شغل، تحصیل، بیان هنری، نگرش مثبت، خانواده، دوستان، آزادی مالی، چالش جسمی، لذت، یا خدمات عمومی.
  • ترکیب خاص شما از این موارد، منعکس کننده چیزهایی است که اولویت‌های زندگی شما هستند.

۲. این موارد را روی چرخ بنویسید

این ابعاد را روی نمودار و تک تک پره‌های چرخ بنویسید.

استفاده از ابزار چرخ زندگی

۳. هر منطقه را ارزیابی کنید

این رویکرد فرض می‌کند اگر بتوانید تعادل مناسب برای هر یک از این ابعاد را پیدا کنید، خوشحال و موفق خواهید بود. مناطق مختلف زندگی شما در زمان‌های مختلف به توجه متفاوت نیاز دارند. بنابراین مرحله بعدی ، ارزیابی میزان توجه شما به هر منطقه یا بخش است.

هر یک از ابعاد را در نظر بگیرید و در مقیاس ۰ (پایین) – تا ۱۰ (زیاد)، میزان توجه خود به آن منطقه از زندگی خود را یادداشت کنید. هر نمره را در پره مربوطه از چرخ زندگی خود علامت گذاری کنید.

۴. نقاط را به یکدیگر متصل کنید

اکنون نقاط روی حلقه را به یکدیگر متصل کنید. آیا چرخ زندگی شما متعادل به نظر می‌رسد؟
استفاده از ابزار چرخ زندگی

۵- درباره سطح ایده آل خود فکر کنید

وقت آن است که در هر منطقه از زندگی، سطح ایده آل خود را در نظر بگیرید. یک زندگی متعادل به معنای نمره ۵ در هر منطقه زندگی نیست؛ بعضی از مناطق در هر زمان نیاز به توجه و تمرکز بیشتری نسبت به سایر مناطق دارند. به ناچار شما نیاز به انتخاب و سازش دارید، زیرا زمان و انرژی شما نامحدود نیست.

بنابراین سؤال این است که سطح ایده آل توجه در هر منطقه زندگی برای شما چه خواهد بود؟

نمرات “ایده آل” را در اطراف چرخ زندگی خود نیز بکشید.

۶. اقدام کنید

اکنون شما تصویری از تعادل زندگی فعلی و تعادل زندگی ایده آل خود دارید. شکاف‌ها کجا هستند؟ این‌ها مناطقی از زندگی شما هستند که نیاز به توجه دارند.

به یاد داشته باشید که شکاف‌ها می‌توانند به هر دو طرف بروند. تقریباً مناطقی وجود دارند که به اندازه ای که شما دوست دارید به آن‌ها توجه نمی‌شود. با این حال، ممکن است مناطقی نیز وجود داشته باشد که به تلاش بیش‌تری از آن نقطه ایده آلی که دوست دارید انجام دهید نیاز داشته باشند. این مناطق در حال جذب انرژی و اشتیاق هستند که ممکن است در جایی دیگر هدایت شود.

پس از مشخص کردن مناطقی که نیاز به توجه دارند، وقت آن است که اقدامات لازم را برای کار در جهت برقراری تعادل برنامه ریزی کنید. برای بازیابی تعادل چه کارهایی را می‌خواهید انجام دهید؟ در مناطقی که در حال حاضر انرژی و زمان شما را به هدر می‌دهند، چه کارهایی را می‌توانید متوقف کنید یا به شخص دیگری واگذار کنید؟ با نوشتن آن‌ها در کاربرگ خود، نسبت به این اقدامات متعهد شوید.

کاربرگ مربوط به این ابزار از اینجا قابل دریافت می‌باشد.

ابزار های مدیریت استرس
به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *