ابزارهای مدیریتی

ابزار تفکر

ابزار تفکر به ما کمک میکند تا احساسات و انتظارات بقیه از خود را به خوبی مدیریت کنیم

گاهی اوقات ما به اشتباه به خودمان سخت می گیریم. این امر می تواند مشکلاتی را ایجاد کرده و ما را ناراضی ساخته و منجر به ناسازگاری با دیگران شود. ابزار های تفکر یا آگاهی فکری، تفکر منطقی و تفکر مثبت کمک می کنند تا در این موارد به درستی عمل کنیم. که در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

معرفی ابزار تفکر

تعریف عمومی پذیرفته شده از استرس، که توسط ریچارد لازاروس در کتاب «روانشناسی استرس و روند مقابله» تهیه شده است، این است که استرس زمانی رخ می‌دهد که کسی فکر کند که خواسته‌های از او “بیش از منابع شخصی و اجتماعی است که فرد قادر به پاسخ دادن است.”

این که افراد دارای استرس چه احساسی در مورد مسائل مختلف دارند بستگی به میزان آسیب‌هایی دارد که وضعیت مورد نظر می‌تواند برای آن‌ها ایجاد کند و این که آن‌ها چگونه با این وضعیت مواجه می‌شوند.

سه مرحله برای تفکر مثبت

 

1. درک آگاهی فکری

شما زمانی منفی فکر می‌کنید که از آینده بترسید، خودتان را پایین بیاورید، در مورد توانایی‌های خود تردید کنید یا انتظار شکست را داشته باشید. تفکر منفی به اعتماد به نفس شما آسیب می‌رساند و عملکرد ذهنی شما را فلج می‌کند.

یک مشکل عمده این است که افکار منفی به آگاهی ما آسیب می‌رسانند و مجددا به عقب می‌روند و از آنجا که ما آن‌ها را به چالش نمی‌کشیم، می‌توانند کاملا نادرست و غلط باشند. با این حال، این مساله اثر مضر آن‌ها را کاهش نمی‌دهد.

آگاهی فکری فرآیندی است که از طریق آن شما افکار خود را می‌فهمید و از آنچه که در سرتان می‌گذرد مطلع می‌شوید.

2. توسعه تفکر منطقی

گام بعدی در برخورد با تفکر منفی چالش افکار منفی است که شما با استفاده از تکنیک آگاهی افکار شناسایی کردید. به هر اندیشه ای که نوشتید و منطقی که به چالش کشیدید نگاهی بیاندازید. از خودتان بپرسید که آیا این فکر منطقی است یا خیر؟

با تجزیه و تحلیل خاطرات روزمره خود ممکن است متوجه شوید که افکار منفی زیر را داشته اید:

  • احساس بی‌کفایتی
  • نگرانی از این که عملکرد شما در کار به اندازه کافی خوب نبوده است
  • اضطراب این که چیزهایی که خارج از کنترل شما هستند تلاش‌های شما را تضعیف می‌کنند
  • نگرانی در مورد واکنش افراد دیگر به کار شما

این افکار منفی در زمینه های زیر ممکن است ظهور پیدا کنند:

  • احساس بی کفایتی: آیا شما خود را به خوبی آموزش داده و تحصیل کرده اید؟ آیا شما تجربه و منابع لازم را برای انجام آن دارید؟ آیا شما برنامه ریزی شده، آماده شده و تمرین مناسب داشته اید؟ اگر همه این کارها را انجام داده باشید، پس همه کارهایی را که باید، انجام داده‌اید. اگر هنوز چنین احساسی دارید، ببینید که آیا استانداردهای بالا را برای انجام این کار مورد توجه قرار داده اید یا خیر.
  • نگرانی در مورد عملکرد: آیا شما آموزش‌هایی دارید که شخص منطقی فکر می‌کند برای انجام یک کار خوب لازم است؟ آیا شما برنامه ریزی مناسبی کرده اید؟ آیا اطلاعات و منابع لازم را دارید؟ آیا شما زمان مورد نیاز خود را بهینه کرده اید و تیم پشتیبانی خود را به درستی هدایت کرده اید؟ آیا شما خود را به طور کامل آماده کرده اید؟ اگر شما آمادگی ندارید، باید این کارها را سریع انجام دهید و اگر آمادگی دارید، پس به خوبی می‌توانید بهترین عملکرد را داشته باشید.
  • مسائل خارج از کنترل شما: آیا شما برنامه ریزی احتمالی مناسب انجام داده اید؟ آیا شما همه خطرات احتمالی را مدیریت کرده اید؟ اگر چنین است، شما آماده هستید که با مشکلات بالقوه به خوبی برخورد کنید.
  • نگرانی در مورد واکنش افراد دیگر: اگر شما آمادگی خوبی داشته باشید و بهترین کارها را انجام دهید پس بر روی نیازهای مخاطبان خود متمرکز شوید، احتمالا افراد عادل به خوبی به شما پاسخ خواهند داد.

سه مرحله برای تفکر مثبت

3. تمرینات تفکر مثبت

زمانی که از تفکر منطقی برای مبارزه با تفکر منفی نادرست استفاده کرده اید، بهتر است که از عقاید عقلانی و مثبت برای مقابله با آن‌ها استفاده کنید. این خوب است که به وضعیت نگاه کنید و ببینید که آیا فرصت‌هایی وجود دارد که ارائه شود یا خیر.

ادامه مثال‌های بالا ممکن است به صورت تأییدات مثبت باشد:

  • احساس بی کفایتی: “من به خوبی برای این آموزش تمرین می‌کنم. من تجربه، ابزار و منابع مورد نیاز را دارم. من فکر کردم و برای تمام مسائل ممکن آماده شده ام. من می‌توانم کار را به خوبی انجام دهم.”
  • نگرانی در مورد عملکرد: “من برای این کار تحقیق و برنامه ریزی کرده ام و به طور کامل مشکل را درک می‌کنم. من زمان، منابع و کمک مورد نیاز دارم. من آمادگی خوبی برای انجام یک کار عالی دارم.”
  • مشکلات مربوط به مسائل خارج از کنترل شما: “ما در مورد همه چیز که ممکن است منطقی اتفاق بیفتد فکر کرده ایم و برنامه ریزی کرده ایم که چگونه می‌توانیم همه احتمالات را اداره کنیم. هر کس آماده است تا در صورت لزوم کمک کند. ما برای واکنش انعطاف پذیر و موثر به حوادث غیر معمول آماده ایم.”
  • نگرانی در مورد واکنش دیگران: “من به خوبی آماده هستم و می‌توانم بهترین عملکرد را داشته باشم. مردم عادل به این احترام خواهند گذاشت. من بالاتر از هرگونه انتقاد ناعادلانه خواهم ایستاد.”

در صورت لزوم، این اظهارات را بر روی کاربرگ خود بنویسید تا بتوانید آن‌ها را در زمان نیاز استفاده کنید.

کاربرگ مربوط به این ابزار از اینجا قابل دریافت می‌باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: 1 Average: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا