مقالات فین تک

فینتکی ها چگونه صنعت بیمه را متحول خواهند کرد؟

بررسی انتظارات مشتریان از اینشورتک ها و مزایای استفاده از آن ها

لیمو HR

علی­رغم پیچیدگی­ های صنعت بیمه و ریشه­ های محکم این محیط، اکنون بیش از هر زمان دیگری فرصت ارائه­ ارزش مشتری با راه­ حل­ های اینشورتکی وجود دارد. صنعت بیمه، به لطف ظهور استارتاپ­ های فینتکی و اینشورتکی، در میانه­ ایجاد تغییری نظام­ مند در فعالیت ­های کسب­ و کاری است، تغییری که بی­ شباهت به تحول نهادهای بانکی نیست که حالا ماهرانه بر آن تسلط یافته ­اند.

بانک‌­ها با شرکت­‌های فین تک شریک می­‌شوند تا با هزینه­‌های کمتری فعالیت کرده و وابستگی به نظام­‌های قدیمی موروثی را کاهش دهند. درنتیجه، مؤسسات بانکداری می­‌توانند مشتریان را حفظ کنند، و در عین­ حال شرکت­‌های فن‌­آوری مالی تجربه مشتری را با راهکارهای موبایلی کاربر-محور بهبود می‌­بخشند.

فوریت وجود خدمات مالی برای ارائه­ محصولات دیجیتال تأثیر شگرفی بر جهان گذاشته و با سرعتی بیش از آنچه در ابتدا تصور می‌­شد در حال پیشروی است. بخش بیمه باید ورود زیست‌­بوم فن­‌آوری بیمه را فرصتی ببیند برای ایجاد شراکت و ارائه راهکارهای موبایلی متمرکز بر ارزش ­آفرینی در این زیست‌بوم مالی که بیش ­از پیش دیجیتالی شده است.

انتظارات مشتریان از اینشورتک ها

دستگاه­‌های دیجیتالی مانند موبایل، عنصر محوری زندگی روزمره­ ما هستند؛ آنها موج‌­های عظیم تحول را در تمام زمینه‌­های کسب­ و کار برانگیخته‌­اند و خدمات مالی هم از این قاعده مستثنی نیستند. نیازهای مشتریان مثل هم نیست. آن‌ها به دنبال راهکارهای خدمات از طریق تلفن همراه می‌گردند که چند حوزه خدماتی را در یک پلتفرم واحد ادغام می‌کنند.

بسیاری از شرکت‌های بیمه از این تغییر نیازهای مشتریان آگاه بوده و از آن استقبال می‌کنند. بیمه‌گران به‌جای وحشت از تهدید بالقوه‌ی رقابت با فینتک ‌ها، به این استارتاپ ها به‌منزله واسطه‌های نوآوری نگاه می‌کنند.

فین تک؛ استانداردهای صنعت بیمه را بالا برده است. مشتریان از تمام خدمات مالیشان توقع تجربیات موبایلی باکیفیت‌تری را دارند، شبیه تجاربی که از اپل، گوگل، آمازون و دیگر غول‌های این عرصه کسب کرده‌اند.

ارتقای تجربه مشتری با اینشورتک

اینشورتک ها مزایای بسیاری دارند که شرکت‌های بیمه می‌توانند از آنها بهره ببرند. این استارتاپ های کم‌سود از بند محصولات و فرآیندهای قانونی موروثی قدیمی رها شده‌اند؛ آنها می‌توانند از فن‌آوری‌های نوظهور استفاده کنند تا نظام‌های کاملاً تازه‌ای بسازند، آنها می‌توانند به جای ارائه‌ راهکارهای طولانی پیوسته‌ای که نیازهای همه را برآورده نمی‌کنند، منابع ارزشی خاصی را هدف قرار دهند. درمجموع، فن‌آوری بیمه می‌تواند وارد بازاری کاملاً متفاوت از شرکت‌های بیمه‌ی سنتی شود. بیمه‌گران از طریق شراکت با ایشورتک ها می‌توانند مزایای زیر را ارائه دهند:

اتصال غنی‌شده. راهکارهای هوش مصنوعی یا AI می‌توانند اصطکاک را در چند نقطه‌ی تماس در مسیر مشتری از بین ببرند. چت‌بات‌ها می‌توانند سؤالات مشتری در هر زمان را فهمیده و بر آن اساس عمل کنند. چت ‌بات با یادگیری عمیق می‌تواند احساس مشتری را بیشتر تحلیل نموده و تشخیص دهد که چه زمانی باید یک کارگزار انسانی را معرفی کند.

پیشنهاد محصول سفارشی. در اینجا هم فن‌آوری‌های هوش مصنوعی می‌توانند به اینشورتک ها کمک کرده و محصولات هدفمندی را پیشنهاد دهند. امروزه مشتریان خواستار انعطاف در خرید بیمه‌ای بسیار خاص هستند و مایلند خودشان تصمیم بگیرند که چه زمانی و چند وقت یک‌بار می‌توانند بیمه‌ بخرند.

فینتکی ها چگونه صنعت بیمه را متحول خواهند کرد؟

چطور بهترین واکنش را به اینشورتک ها نشان دهیم

راهبردهای متفاوتی وجود دارد که می­‌توان آنها را به کار بسته و مهیای رویارویی با محیط اینشورتک شد که به سرعت در حال تغییر و تحول است:

کسب تمرکز درونی
درک توّل زیس ت­بوم فن­آوری بیمه اهمیت به ­سزایی دارد. شرکت در برنامه‌­های شتاب­دهی فن­آوری بیمه، یا میزبانی هکاتون‌هایی با حضور فن­اوری­‌های بیمه، هردو راه­‌های مؤثری جهت آشنایی با ارزش ورود به این محیط اند.

درگیر شدن با جامعه
در پی الهام گرفتن و به ­دنبال فرصت­‌هایی برای همکاری باشید. دیدن این صنعت از زوایای مختلف، برای شناخت راه­‌های جدید ارزش ­افزایی فوق­ العاده مفید است. شرکت­‌های بیمه با شراکت و همکاری با اینشورتک ها می­‌توانند POCها را بهبود بخشیده یا برنامه­‌های رشد را راه ­اندازی کنند.

اقدام کردن
بیمه­‌گران درنهایت باید به یکی از شکل‌های زیر اقدام کنند؛ به­ شکل همکاری، سرمایه­ گذاری، یا تغییر فرهنگ سازمانی.

صنعت بیمه آماده­ تغییر است، تا از عملیات جدید کسب­ و کار حمایت کند، و بهره ­وری را به حداکثر برساند. شرکت­‌های بیمه برای پیشرفت باید از اینشورتک ها الهام گرفته و با آنها شراکت کنند. هرچند فناوری بیمه به ­سرعت درحال متحول کردن صنعت بیمه است، اما در پی سبقت گرفتن از بیمه­ سنتی نیست، بلکه می‌­خواهد درهایی را به روی دو طرف بگشاید تا زنجیره­ ارزش را توسعه و پویایی کلی را افزایش دهد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *